Ruta d’Almatret

Ruta d'Almatret al cingle de la pena

L’espai d’interès natural els tossals d'Almatret és situat a la vora de l’embassament de Riba-roja del riu Ebre, a l’extrem sud del Segrià (les Terres de Lleida). Aquest itinerari dóna a conèixer aquest espai i permet gaudir d’uns paisatges focalitzats pels meandres, amb un marcat contrast cromàtic entre els blaus del riu i els verds, ocres i marrons dels seus costers.

Al llarg de l’itinerari podreu gaudir de la panoràmica visual de l'altra riba del riu: les serres de Mequinensa i de Ribers; descobrir els vestigis de les mines de carbó, en funcionament fins a mitjan segle XX; resseguir antigues trinxeres i amagar-vos en un dels diversos nius de metralladora, testimonis de la Batalla de l’Ebre, tot gaudint d’un entorn que no us deixarà indiferents.

Descripció de l'itinerari

Mitjà de desplaçament: A peu
Longitud total de l’itinerari: 10,6 km aproximadament
Altitud màxima: 464 metres
Altitud mínima: 290 metres
Desnivell de pujada: 285 metres
Desnivell de baixada: 285 metres
Dificultat: Baixa-mitjana

L’itinerari s’inicia al poble d’Almatret (1) (el Segrià-les Terres de Lleida) i segueix el camí que duu fins a l’embarcador i la zona de lleure del Poblat de la Fàbrica. Passarem pel pla de les Sorts i tot seguit baixarem. En un dels giravolts (2), agafarem una pista que s’inicia a la dreta, fins arribar a la Mina de l’Espanyola, on trobarem l’antic carregador de carbó i, més endavant, l’antic transformador de la llum i la boca d’entrada a aquesta antiga mina, en desús des de mitjan la dècada de 1950.

Continuarem per un corriol (3) el qual ens durà fins als respiralls de la mina i a un edifici antic on veurem la canonada que s’utilitzava per al descens del carbó de la mina del Duró. Més enllà veurem les restes dels edificis on s’allotjaven els miners. Iniciarem l’ascensió pel vessant, seguint unes antigues rampes, i, en vorejar el darrer edifici, continuarem en direcció a la carena fins arribar al mirador de la serra de la Pena (4).

Seguirem el corriol que continua per un vessant ombrívol amb una magnífica pineda, fins a trobar un trencall a la dreta (5). Agafem aquest trencall, un corriol, el qual enllaça amb l’antiga trinxera de la Guerra Civil espanyola. Aquesta trinxera ens durà al mirador del cingle de la Pena (6), on podrem gaudir d’unes vistes magnífiques de l’Ebre.

De nou tornarem pel mateix corriol, fins a enllaçar amb un camí que ens durà al Pou de la Vila (7) i, novament, al poble d’Almatret (8).