Grups d’Alemanya, Andorra, Colòmbia, EUA, Filipines, França, Gran Bretanya, Irlanda, Itàlia i Luxemburg, entre altres països, han visitat els camps florits de les tres comarques lleidatanes per tal de viure una experiència sensorial única, en la qual es combinen els colors blanc, groc, verd i rosat amb les textures i les aromes de la floració. Tot i que el gruix principal prové de l’Estat espanyol, i especialment de Catalunya, cada cop són més els visitants procedents d’altres països que es desplacen a la plana de Lleida per gaudir de l’espectacle.
La floració de presseguers, nectariners i arbres de platerines i paraguaians ofereixen la possibilitat de portar a terme rutes naturalístiques de tot tipus, guiades o per lliure, que poden combinar-se amb visites al patrimoni monumental, industrial i paisatgístic. Molts ajuntaments han estructurat atractives propostes turístiques, esportives o gastronòmiques (caminades, pedalades, visites culturals, vermuts i tastets) al voltant d’aquest fenomen.
Aitona, municipi que sota la marca Fruiturisme ha estat pioner en aquest àmbit turístic, ha tancat la campanya amb un registre rècord, 27.300 visitants durant les quatre setmanes d’activitats entre els camps de presseguers en flor. Cal consignar que el projecte ha despertat un enorme interès dins i fora del país i s’ha registrat l’arribada de visitants de les nacionalitats més diverses, fins i tot de països asiàtics com el Vietnam. Durant la campanya de la flor s’ha presentat també un nou producte gastronòmic, les magdalenes farcides de préssec i de xocolata “Oh! El petit pecat d’Aitona” i “Oh! El petit plaer d’Aitona” elaborades pels productors locals.
La campanya de la flor ha inclòs rutes guiades i visites lliures a peu o en bicicleta pels camps i per l’entorn natural i patrimonial d’Aitona, entre les quals destaquen la ruta turística “Robert Capa a Aitona”, la passejada pel nucli antic d’Aitona, o “Aitona, bressol de sants”. A més, enguany tampoc no hi han faltat els vols en globus per viure la màgia de la floració dels fruiters des de l’aire. La iniciativa “Apadrina un fruiter”, una acció pionera que convida qualsevol persona a apadrinar un arbre fruiter dels camps d’Aitona, ha estat promocionada enguany pel xef amb una estrella Michelin Joel Castanyé.
Amb el lema “El color de la floració 2023: rutes guiades a Torres de Segre”, el municipi ha programat diverses visites guiades a diferents camps de fruiters en plena floració combinades amb activitats com la pujada al Tossal de Carrassumada (amb una acció teatral sobre un fet històric), la visita al Museu de l’Evolució o un recorregut per la Reserva Natural d’Utxesa, de gran interès naturalístic. En total, les activitats organitzades han aplegat unes 400 persones, i més de 3.500 visitants d’Europa i els EUA han passat pel Punt d'Informació d'Utxesa. D’altra banda, la 20a edició de la Pedalada Popular d’Utxesa ha tingut la participació de 200 persones.
Les rutes guiades de la floració a Seròs (“FlorSeròs Experience”) han aplegat uns 200 visitants repartits entre les 10 visites guiades portades a terme al març. També es va fer l’activitat, amb la participació de 280 persones més, a través de PlusFresc a les finques de cirerers d’un proveïdor local. Els desplaçaments es van fer amb minibús i van incloure els camps florits del municipi i una aturada al poblat visigòtic del Bovalar i al monestir trinitari d’Avinganya, dins d’un plantejament que vol combinar la floració amb visites culturals i patrimonials.
Unes 1.500 persones han participat en les rutes d’“Alcarràs Florit”, que han combinat la contemplació dels arbres (ametllers, presseguers i les varietats nectarines i platerines) en ple procés de floració amb un esmorzar típic de la zona i una visita al Pantà de l’Arròs, zona humida inclosa dins l'espai de la Xarxa Natura 2000.
Un total de 150 persones han gaudit de la sortida guiada i el tast de productes de proximitat organitzats per l’Ajuntament i els professionals locals en el marc de la “Ruta de la Flor de l'Aiguabarreig” de la Granja d’Escarp. A més, cal sumar-hi centenars de visitants que han fet ruta per lliure, i destaca també la gran presència de vehicles a l’aparcament d’autocaravanes.
Soses va establir la ruta Camps florits i Mirador del Segre de Soses, que es podia fer per lliure, i visites al poblat iber del Gebut, que va aplegar unes 40 persones. A més, una cinquantena de persones van participar en la pedalada pels camps florits des de Soses fins a Utxesa i tornada per Aitona fins a Soses.
L’activitat estrella de Montoliu de Lleida va ser la “Caminada Mosaic de colors i flors”, una passejada guiada per pagesos locals que proposa la descoberta de l’entorn rural de Montoliu, enmig de camps florits, la qual va reunir 300 persones. La sortida va incloure patrimoni arqueològic i industrial, equipaments hidràulics, restes de la Guerra Civil i patrimoni natural. A més, la trobada va tenir la participació d'una seixantena de músics del Centre d'Iniciatives Musicals i 25 dibuixants del grup Urbans Sketchers. D’altra banda, les visites guiades Un Pom de Blancor també va tenir una acollida molt bona.
La campanya “Ametllers florits 2023” desenvolupada pel Consell Comarcal de les Garrigues, els ajuntaments d’Arbeca i Castelldans i la Cooperativa d’Arbeca, consistent en visites guiades als camps de fruiters, visites guiades i tast d’olis i vermuts amb música en directe o entre ametllers florits, ha aplegat unes 4.000 persones.
L'Àrea de Turisme del Consell Comarcal de l'Urgell també ha desenvolupat el programa “Un passeig entre ametllers”, una sèrie de 18 visites per gaudir de la floració dels ametllers en aquesta comarca acompanyades d'un tast de productes locals i de proximitat.
L’Urgell presenta els “sabors que inspiren”
Sense moure’ns de l’àmbit agrari, l’Àrea de Turisme del Consell Comarcal de l’Urgell ha presentat el nou catàleg “L’Urgell, sabors que inspiren!”, una iniciativa orientada a difondre els productes de proximitat, el patrimoni
gastronòmic i la cuina de qualitat del territori. La publicació posa en valor productes urgellencs com els formatges, els embotits, els torrons, la cervesa artesana, la sidra, la xocolata a la pedra o la fruita, així com restaurants de qualitat que ofereixen plats tradicionals com els caragols a la llaura, la tupina, els peus de porc o la coca de recapte.
A més de descobrir la gastronomia de l’Urgell, la iniciativa vol contribuir a fomentar l’economia circular i sostenible, posant en valor la terra i l’entorn natural, i a lluitar contra el malbaratament alimentari. El catàleg conté també una llista d’iniciatives de turisme actiu, cites i experiències gastronòmiques que complementen les propostes culinàries de la comarca. El document es pot consultar a la web www.turismeurgell.cat.
Més informació:
Fruiturisme Aitona
Tel. 973 79 40 10
www.fruiturisme.cat
Ajuntament d’Alcarràs
Tel. 973 79 57 00
https://www.alcarras.cat/
Ajuntament de la Granja d’Escarp
Tel. 973 78 21 98
http://granjaescarp.ddl.net/
Ajuntament de Soses
Tel. 973 79 78 06
https://soses.cat/
Ajuntament de Seròs
Tel. 973 78 00 09
http://www.seros.cat/
Ajuntament de Torres de Segre
Tel. 973 79 60 05 - http://www.torressegre.cat
Punt d'Informació d'Utxesa 'La Fusteria'
Tel. 660 61 26 15
Ajuntament de Montoliu de Lleida
Tel. 973 70 02 80
http://montoliulleida.ddl.net/
Ajuntament d’Albatàrrec
Tel. 973 72 00 13
https://albatarrec.cat/
Consell Comarcal de les Garrigues
Tel. 973 14 26 58
www.turismegarrigues.com
Àrea de Turisme del Consell Comarcal de l'Urgell
Tel. 973 50 07 07
www.turismeurgell.cat
Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
Tel. 973 24 54 08
https://www.lafloracio.cat/