El proppassat 1 d’abril va tenir lloc la inauguració de les antigues adoberies de Tremp, un patrimoni industrial que mostra el paisatge productiu que durant molts segles va ser bàsic en l’economia d’un gran nombre de famílies de Tremp i Talarn. L’actuació també ha inclòs la recuperació de l’entorn de la Font Vella, espai que tradicionalment havia estat un punt de socialització dels veïns i veïnes d’aquests municipis.
L’itinerari ara habilitat, de 1.500 metres, comunica la zona de les adoberies amb els baixos de l’antic convent, actual alberg de joventut, travessant les arcades del pont romànic de Sant Jaume tot seguint el barranc aigües avall, fins a la carretera de Vilamitjana (C-1412b). El proper dia 5 se celebrarà una nova jornada de portes obertes a les adoberies, mentre que l’esmentat itinerari ja és obert, de manera que permetrà gaudir-ne ja aquesta Setmana Santa.
Aquest projecte ha permès recuperar l’adoberia més gran, de titularitat municipal. A la planta baixa es poden admirar encara les instal·lacions on es duia a terme la complexa tècnica de l’adobat tradicional, mentre que la primera planta s’ha reconvertit en un nou espai obert a la ciutat. Aquest espai connecta la ciutat amb un tram del redescobert “camí ral de muntanya” i també amb el camí que condueix cap al riu Noguera.
Els treballs també han permès estudiar i identificar altres activitats industrials que al llarg dels temps s’han dut a terme a l’entorn del barranc de la Font Vella com un escorxador, una destil·leria, un obrador de tint i els 4 edificis que aplegaven les 8 adoberies documentades des de l’edat mitjana i que van mantenir la seva activitat fins a finals del segle XIX, i en els registres en figura només una l’any 1925.
El barri de les Adoberies de Tremp és fruit de l’increment de les activitats manufactureres als inicis de l’edat moderna (finals del segle XV) així com de l’explotació per part del convent de Sant Jaume de les aigües del riu de Tremp. En aquest barri s’instal·laren diversos tallers que adobaven pells per al seu aprofitament posterior. Aquesta activitat industrial de Tremp, documentada ja als segles XVI i XVII, va esdevenir un dels sectors econòmics més importants de la vila fins a la seva desaparició definitiva a mitjan segle XIX.
L’actuació ha estat possible gràcies a la concertació de l’Ajuntament de Tremp amb el Consell Comarcal del Pallars Jussà. El pressupost de l’obra ha estat de 310.000 €, aportats per la Generalitat de Catalunya amb fons europeus FEDER (projecte de “Valorització del Patrimoni Cultural i Natural per a la dinamització turística del Pallars Jussà”), per la Diputació de Lleida i pel mateix Ajuntament de Tremp.
Més informació:
Consell Comarcal del Pallars Jussà
Tel. 973 65 01 87
Web: https://www.pallarsjussa.cat/