Ruta: Un món natural

Aquest recorregut us proposa fer una passejada per descobrir entorns de marcat caràcter rural, on les masies i esglésies que esquitxen el territori formen part d'un paisatge de bellesa singular (El Solsonès). Durant aquest trajecte, després de visitar Solsona i el seu clos antic travessarem les gorges del Cardener, on recentment s'hi ha construït l'embassament de la Llosa del Cavall, la interessant vila de Sant Llorenç de Morunys, el naixement del riu Cardener, Port del Comte, Coll de Jou, passant per Cambrils, on hi ha una font salada, continuarem cap al mirador de Serra Seca i el pont del Clop, fins a arribar una altra vegada a Solsona.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Després de visitar la catedral de Solsona i el seu nucli antic, travessarem les gorges del riu Cardener on actualment si troba l’embassament de la Llosa del Cavall, lloc on es pot gaudir d’unes extraordinàries panoràmiques de la zona i també on poder practicar el piragüisme.

Més cap al nord, el poble de Sant Llorenç de Morunys, conegut antigament per Sant Llorenç dels Piteus nom que prové de l’antiga indústria del drap piteu que va tenir gran anomenada fins a mitjans del segle XIX. Avui dia és més conegut pel turisme i pels  bolets que es troben en els seus boscos, un petit paradís pels boletaires. És de obligada visita l’església parroquial romànica (oberta tot el dia), a l’interior destaca l’altar dels Colls, on és representada tota la força del barroc català en el darrer període, sense oblidar el claustre i el orgue restaurat recentment.

La mola de Lord és un petit cim que s’ha d’assolir a peu (uns 20 minuts), un cop a dalt ens impressionarà la vista de la vall. Podreu parlar amb el frares que hi habiten i que molt amablement us ensenyaran l’església i la Mare de Déu de Lord, que és la que dóna nom a aquesta vall.

Seguint direcció la Coma, es troba el pont de Vall-llonga, un bell exemplar romànic amb un sol arc de mig punt que es va traslladar intacte del seu emplaçament original en construir l’embassament de la Llosa del Cavall, i es va tornar a reconstruir en el lloc actual. Molt a prop de les petites esglesioles com la de Santa Creu dels Ollers o la de la Pedra hi trobarem moltes fonts, però a prop de la Pedra n’hi ha una de molt apreciada pels seus beneficis curatius, aquesta és la font Puda, on antigament s’hi anava a fer novenes, o sigui beure aigua durant nou dies seguits per aconseguir curar qualsevol malaltia de la pell.

Seguint el riu Cardener, ens portarà fins al pintoresc poble de la Coma i a les fonts on neix el riu, les quals es nodreixen de les precipitacions de neu que cauen a Port del Comte. Seguint cap a l’estació d’esquí de Port del Comte, des de coll de Jou, caminant uns 15 minuts, s’arriba a l’àrea de lleure i el mirador de la Creu del Codó.

Continuant direcció Cambrils, petit llogaret de muntanya, s’hi troba una font salada i unes antigues salines. Baixant cap a Solsona, val la pena fer una parada al mirador de Serra Seca i al pont del Clop, un clar exponent dels capricis de l’aigua al seu pas per la Ribera Salada, i més endavant ens podem desviar uns 3 km. cap a l’església de Timoneda i també a la de la Llena (1,5 km.) fins arribar altra vegada a Solsona.