Lleida, Divendres 27 maig 2022

nota de premsa

El president de la Diputació, Joan Talarn, i la vicepresidenta del Patronat, Rosa Pujol, han presentat aquest matí la nova temporada de turisme actiu i esports d’aventura 2022, que disposa enguany de 271 empreses distribuïdes per les 13 comarques del Pirineu i les Terres de Lleida, 43 més que abans de la pandèmia

La temporada de turisme actiu i esports d’aventura a les comarques de Lleida preveu recuperar les xifres rècord del 2019 i superar per primera vegada els 800.000 serveis contractats, segons ha anunciat Joan Talarn

-La presentació ha tingut lloc a Llavorsí organitzada pel Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, juntament amb l’Associació d’Empreses d’Esports d’Aventura del Pallars Sobirà, l’Ajuntament de Llavorsí i el Consell Comarcal del Pallars Sobirà. -El Patronat de Turisme, atenent la petició de les empreses vinculades amb activitats aquàtiques, està treballant en l’elaboració d’una guia sobre les empreses de la demarcació (Pirineu i Plana) dedicades a aquestes disciplines definint els elements necessaris per posar en valor i categoritzar les empreses d’activitats d'aigua per poder obtenir un segell que certifiqui els estàndards de qualitat de servei, segons ha destacat la vicepresidenta del Patronat, Rosa Pujol.

L’objectiu del Patronat de Turisme per a enguany “passa d’una banda per assolir i superar els 767.789 serveis registrats l’any 2019 a Lleida, xifra rècord en aquest àmbit. Un guarisme que amb l’increment del nombre d’empreses que operen enguany en relació amb l’any 2019 es podria fins i tot superar per situar-se per sobre dels 800.000 serveis contractats, xifra que representaria un increment per sobre del 4 % respecte a les del 2019 i un rècord per al conjunt de la demarcació”, segons ha destacat el president de la Diputació, Joan Talarn, en la presentació de la temporada que ha tingut lloc aquest matí a Llavorsí (Pallars Sobirà). Per la seva banda, la vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, ha anunciat que el Patronat, atenent la petició del sector i amb l’objectiu de dotar els serveis de turisme actiu d’uns majors estàndards de qualitat i donar un nou impuls a les empreses vinculades amb activitats aquàtiques, està treballant en l’elaboració i redacció d’una guia sobre les empreses de la demarcació de Lleida (Pirineu i Plana) dedicades a aquestes disciplines. “Es tracta d’obtenir un segell que certifiqui que les empreses d’activitats aquàtiques, principalment les de ràfting, tenen un estàndard perquè l’administració competent pugui regular la seva categoria, qualificant aspectes com les instal·lacions, la titulació dels monitors, el material tècnic homologat, etc.”, segons ha explicat Rosa Pujol.

Les comarques de Lleida es consoliden amb més força que mai com un dels punts de referència dels esports d’aventura i el turisme actiu. Les previsions per a la present temporada per part del sector, que aplega 271 empreses, 43 més que abans de la pandèmia, distribuïdes pel conjunt del territori amb una cinquantena d’activitats de terra, aire i aigua (amb el ràfting com a gran protagonista), són excel·lents.

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, juntament amb l’Associació d’Empreses d’Esports d’Aventura del Pallars Sobirà, l’Ajuntament de Llavorsí i el Consell Comarcal del Pallars Sobirà, han recuperat aquest matí la presentació de la temporada de turisme actiu i esports d’aventura per a aquest 2022 després d’un parèntesi de dos anys a causa de la COVID-19. “Amb aquest acte, que el Patronat organitza des del 2008, recuperem una part de la normalitat que la pandèmia ens va malmetre. També volem que aquesta presentació sigui un símbol de la recuperació del sector turístic en general i de manera particular a la demarcació de Lleida, que ens permeti continuar amb el bon ritme amb el qual hem arrencat aquest any 2022”, ha afirmat Joan Talarn.

El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, i la vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, han fet la presentació de la temporada al costat del càmping de Llavorsí, al Pallars Sobirà, juntament amb el president del Consell Comarcal del Pallars Sobirà, Carles Isús; el president de l’Associació d’Empreses d’Esports d’Aventura del Pallars Sobirà, Florido Dolcet, i l’alcalde de Llavorsí, Josep Vidal. A l’acte també hi han assistit el vicepresident de la Diputació Antoni Navinés, el diputat Josep R. Fondevilla i el cap de Promoció i Màrqueting, Juli Alegre. La presentació ha tingut la col·laboració de diverses empreses del sector i ha comptat amb l’assistència  de  representants de les empreses de turisme actiu, del sector turístic de la comarca, així com representants dels ajuntaments dels municipis del Pallars Sobirà.

 

Un bon inici de temporada per Setmana Santa

Després d’un bon inici de temporada de turisme actiu i esports d’aventura per Setmana Santa, la campanya segueix a bon ritme aquesta primavera en espera d’uns mesos d’estiu que es preveuen força bons. Joan Talarn ha argumentat aquest bon comportament “pels excel·lents equipaments i serveis de qualitat que ofereixen les empreses del sector i pel privilegiat entorn natural del territori lleidatà, al qual s’afegeix enguany el renovat interès dels visitants potencials per un tipus de turisme de natura saludable i relaxat, factor al qual cal sumar el més que probable retorn de la clientela internacional, absent en bona part els dos anys anteriors per causa de la COVID-19”.

L’increment del turisme interior i la previsible tornada, en menor o major grau, dels visitants internacionals, avalen unes bones previsions per a aquesta temporada 2022. D’una banda, davant la situació de COVID s’ha consolidat la clientela de proximitat, tant la d’àmbit català com també estatal, i en segon lloc hi ha un major nombre d’empreses en el sector al conjunt de la demarcació, 43 més que abans de la pandèmia. Totes aquestes dades, sumades al bon ritme que està experimentat el sector turístic del Pirineu i les Terres de Lleida des de primers d’any, aporten optimisme a la indústria, que veu amb força il·lusió la nova temporada ja encetada amb molt bons resultats per Setmana Santa.

L’objectiu del Patronat de Turisme, segons ha explicat Joan Talarn, passa d’una banda per assolir i superar els 767.789 serveis de l’any 2019 a Lleida, xifra rècord en aquest àmbit, i amb l’increment del nombre d’empreses que operen enguany en relació amb l’any 2019 ha manifestat que “es podria fins i tot superar per situar-se per sobre dels 800.000 serveis contractats, xifra que representaria un increment del 4 % respecte a les del 2019 i un rècord per al conjunt de la demarcació”.

Aquesta visió positiva també ve donada per la consolidació de la clientela nacional i el retorn dels tradicionals visitants internacionals procedents de països com Alemanya, Anglaterra, Bèlgica, França i fins i tot els EUA, segons han apuntat els responsables de les empreses de turisme actiu.

Durant la seva intervenció Joan Talarn s’ha referit a les 271 empreses que apleguen la nova temporada, el 80 % de les quals es troben situades al Pirineu i Prepirineu, essent la comarca del Pallars Sobirà la que disposa d’una oferta més gran amb 67. Talarn ha recordat que el Pallars Sobirà va ser pioner en l’àmbit estatal en la creació d’empreses d’esports d’aventura i des de fa 36 anys organitza baixades de ràfting. “Aquest és un dels potencials de la comarca que la distingeixen: saber trobar en el seu espai natural un motiu de gaudi turístic, respectuós amb l’entorn i que, per primera vegada, va servir per desestacionalitzar un sector, el turístic, que al Pirineu estava fortament identificat amb la neu. Amb els esports d’aventura, el calendari turístic s’allarga i, per tant, es potencia la creació de riquesa al territori.”

Talarn ha fet al·lusió a la rellevància que té al conjunt del sector el turisme actiu, que l’any 2019, abans de la pandèmia, va obtenir xifres rècord, amb 767.789 serveis contractats. Amb aquests resultats l’any 2019 la indústria va ocupar un total de 2.016 persones, de les quals 822 van treballar a temps complet; 349, a temps parcial, i 845 eren personal autònom o freelance. L’impacte econòmic d’aquest sector va ser el 2019 de 108,65 milions d’euros (considerant els ingressos procedents de l’activitat mateixa, l’allotjament i la restauració), dels quals 32,86 van provenir de la contractació de les activitats. Els anys 2020 i 2021, durant la pandèmia, el nivell de serveis contractats va ser també molt bo quan es va permetre la mobilitat, però el resultat anual va estar per sota. Es calcula que el 2020 es van poder contractar al voltant d’un 50 % de serveis de l’any anterior mentre que el 2021 el percentatge va oscil·lar entorn al 75 %.

 

Estudi impulsat pel Patronat per a la categorització del sector dels esports d’aigua

La vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, ha exposat en el seu torn de paraula que el Patronat de Turisme, atenent la petició del sector i amb l’objectiu de dotar els serveis de turisme actiu d’uns majors estàndards de qualitat i donar un nou impuls a les empreses vinculades amb activitats aquàtiques, està treballant en l’elaboració i redacció d’una guia sobre les empreses de la demarcació de Lleida (Pirineu i Plana) dedicades a aquestes disciplines definint els elements necessaris per posar en valor i categoritzar les empreses d’activitats d'aigua. “Es tracta d’obtenir un segell que certifiqui que les empreses d’activitats aquàtiques, principalment les de ràfting, tenen un estàndard perquè l’administració competent pugui regular la seva categoria, qualificant aspectes com les instal·lacions, la titulació dels monitors, el material tècnic homologat, etc. A aquests apartats s’afegirà un nou vessant, propiciat per la pandèmia, relatiu a l’ordre, la neteja, el protocol sanitari i la reglamentació.” Pujol ha explicat que es vol donar aquest nou impuls per tornar a liderar aquesta iniciativa “tal com ara fa 36 anys el Pallars Sobirà va ser pioner en l’àmbit de tot l’Estat en la introducció del ràfting i la creació d’empreses vinculades amb aquesta disciplina esportiva, que ha donat lloc a una important activitat econòmica i, actualment, és un referent cabdal del turisme actiu i dels esports d’aventura tant a escala estatal com internacional amb aquest treball de categorització”.

Per la seva banda, l’alcalde de Llavorsí Josep Vidal i el president del consell Comarcal del Pallars Sobirà, Carles Isús, han destacat la recuperació de la presentació de la temporada desprès de dos anys de pandèmia que  “han marcat un punt d’inflexió en posar encara més en valor l’entorn natural de la comarca amb el Parc Natural de l’Alt Pirineu i el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estrany de Sant Maurici i el riu Nogueras Pallaresa  que ens converteix en una destinació molt desitjada pels turistes”.

En el seu torn de paraula,  el president de l’Associació d’Empreses de Turisme Actiu del Pallars Sobirà, Florido Dolcet, com també havia expressat en Carles Isús, president del Consell, han destacatentre els actius del sector els professionals que treballen en les activitats de turisme actiu  i l ‘aposta de les empreses per la millora continuada dels serveis que presten, També han volgut agrair l’esforç i la col·laboració  de l’empresa hidroelèctrica Endesa, que regula el cabal del riu per adaptar la seva producció energètica a les necessitats de les activitats i del sector turístic durant el període de la campanya que finalitza el proper 15 d’octubre

 

271 empreses distribuïdes per les 13 comarques lleidatanes

Les comarques de Lleida disposen per a aquesta nova temporada de 271 empreses dedicades a aquesta indústria, la majoria de les quals al Pirineu i Prepirineu de Lleida. Aquesta xifra representa un increment de 43 respecte al 2019, any de referència ja que els dos següents van patir els efectes de la pandèmia.

La distribució per comarques de les 271 empreses és la següent:

Pirineus                                                                     Terres de Lleida

Alt Urgell:                   24 empreses                       Garrigues:     9 empreses

Alta Ribagorça:          16 empreses                       Noguera:      11 empreses

Cerdanya lleidatana: 26 empreses                        Segarra:        6 empreses

Pallars Jussà:              31 empreses                        Segrià:        12 empreses

Pallars Sobirà:            67 empreses                        Pla d’Urgell: 5 empreses

Solsonès:                      16 empreses                         Urgell:        10 empreses

Val d’Aran:                38 empreses                                                   

                                   218 empreses                                              53 empreses

TOTAL :  271 empreses

 

Evolució del nombre d’empreses de turisme actiu 2008-2022

ANY 2008 2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2016
Nombre d’empreses 144 142  159  178  171  206  223  234  224
ANY  2017  2018  2019  2020 2021  2022      
Nombre d’empreses  230  228  228    205 (juny)   271      

La temporada 2019, abans de la pandèmia, el conjunt de la demarcació de Lleida va disposar de 228 empreses operatives distribuïdes per les 13 comarques. El balanç del 2019 va ser molt satisfactori. Es va tancar amb una xifra rècord de 767.789 serveis contractats, la qual cosa va representar un increment d’un 4,79 % respecte a l’any anterior, quan es van prestar 731.017 serveis de turisme actiu. Les activitats de terra van tenir la contractació de 374.717 serveis; les d’aigua, de 369.675, i finalment les d’aire van registrar 23.397 serveis.

 

Un perfil de client variat i majoritàriament català

El perfil del visitant és públic de proximitat fidel, bàsicament de Catalunya i en menor mesura de la resta de l’Estat, mentre que el públic internacional continuarà essent baix respecte a les dades anteriors a la pandèmia. El client que practica activitats de turisme actiu i esports d’aventura a la demarcació de Lleida continua essent majoritàriament de Catalunya amb un 65 % del total, sobretot de Barcelona i de la seva àrea metropolitana (74 %), seguit del procedent de la mateixa demarcació de Lleida (13 %), Tarragona (10 %) i Girona (3 %). Un altre 20 % es desplaça des d’altres comunitats autònomes –bàsicament de Madrid (30 %), el País Basc (30 %) i la Comunitat Valenciana (30 %)– i el 10 % restant, des d’altres comunitats, mentre que el mercat estranger representava abans de la pandèmia  el 15 % dels clients.

Es preveu per a enguany un predomini dels grups familiars i d’amics, i s’ha recuperat amb força el públic escolar, que a l’estiu tindrà continuïtat amb els grups procedents de les colònies d’estiu.

La major part dels visitants contracten l’estada i l’activitat “en origen” per mitjà de les pàgines web i/o les xarxes socials i plataformes digitals, e-mail, SMS o fins i tot per WhatsApp. També s’ha consolidat en els darrers anys la tendència a reservar l’allotjament via on-line i l'activitat directament a les empreses de turisme actiu. D’altra banda, enguany s’ha recuperat, i amb força, els grups d’escolars.

Al client, quan visita les comarques lleidatanes, li agrada fer senderisme, excursions i passejar per gaudir de la natura pel seu compte en un 80 % dels casos. A més, els visitants d’una certa edat valoren cada cop més el guiatge de les rutes.

 

Un ampli ventall d’activitats per gaudir d’experiències inoblidables

El viatge al cor de l'aventura lleidatana és també una immersió en la seva natura desbordant. En aquests escenaris naturals de prestigi, les comarques de Lleida despleguen davant del visitant una oferta d'activitats esportives que fan del paisatge un gran parc d'oci i aventura. Per als amants dels ritmes més tranquils, les Terres de Lleida són també un gran territori de descoberta senderista. Cada comarca és una aventura per si mateixa i les activitats de trekking, senderisme i BTT tenen a Lleida una cita ineludible. Per a aquells que conceben la natura com un espai d'entrenament, la demarcació lleidatana és també un centre d'alt rendiment a l'aire lliure amb diferents curses de muntanya. Un calendari complet per no defallir mai en la cursa contra el cronòmetre pels millors corriols.

Presentació Turisme Actiu
Acte de presentació que ha tingut lloc a Llavorsí
Àudios
Joan Talarn
Rosa Pujol
Florido Dolcet
Carles Isús