Lleida, Dimarts 4 octubre 2022

nota de premsa

El cap de Promoció i Màrqueting del Patronat de Turisme, Juli Alegre, ha explicat que l’accessibilitat ha de ser un factor intrínsec a la qualitat dels productes, serveis i entorns turístics

El Patronat de Turisme organitza una jornada sobre l’accessibilitat turística amb una cinquantena d’inscrits

La jornada ha tingut la participació del ponent Miguel Nonay, bloguer reconegut arreu del món dels viatges i fundador del web www.viajerossinlimite.com, amb més de 600.000 visites mensuals. El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha organitzat avui un webinar adreçat a tot el sector turístic de la demarcació de Lleida per tractar sobre l’accessibilitat turística des del punt de vista del client/visitant. Miguel Nonay, bloguer reconegut arreu del món dels viatges i fundador del web www.viajerossinlimite.com, amb més de 600.000 visites mensuals, ha explicat la seva experiència en viatges accessibles amb més de 30 països visitats per documentar els problemes d’accessibilitat amb què es troben les persones amb discapacitat a l’hora de viatjar.

El cap de Promoció i Màrqueting del Patronat de Turisme, Juli Alegre, ha fet la introducció de la jornada, que s’ha pogut seguir de manera telemàtica via Teams i que ha aplegat més d’una cinquantena d’inscrits. Alegre ha explicat que el veritable turisme accessible és aquell en què no hi ha barreres en la cadena de valor de l’experiència del viatge i ha afirmat que l’accessibilitat ha de ser un factor intrínsec a la qualitat dels productes, serveis i entorns turístics. Alegre ha explicat també que a la demarcació de Lleida més de la meitat de l’oferta d’allotjaments estan adaptats a la normativa europea sobre barreres arquitectòniques i disposen de serveis per a persones amb alguna discapacitat. A més, ha posat en valor les diferents actuacions de la demarcació de Lleida envers l’accessibilitat turística en tota mena d’infraestructures i equipaments i ha recordat una de les primeres actuacions que es van fer en un espai natural a Lleida, al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, com també l’adaptació per a la pràctica de l’esquí que fan els centres de neu del Pirineu de Lleida.

El ponent de la jornada, Miguel Nonay, ha afirmat que “quan en un hotel la gent que patim algun tipus de discapacitat tenim les necessitats més vitals satisfetes, com ara poder-te rentar, dutxar, anar al restaurant i disposar d’un bufet lliure a l’alçada que et permet agafar a tu mateix allò que més t’agrada, ens sentim lliures i això fa que puguem gaudir plenament de l’establiment i que tinguem un bon record de la destinació turística que ens acull”.

Nonay s’ha definit com un explorador de destins amb seqüeles de poliomielitis i amb cadira de rodes que gaudeix dels llocs més bonics i accessibles del món. En la seva ponència ha relatat algunes de seves experiències tant pel que fa a l’estada als establiments d’allotjament turístic i de restauració com també a l’hora de practicar diferents activitats de turisme actiu com ara ràfting, globus i ultralleugers, entre d’altres.

En el decurs de la seva ponència ha demanat que es doni més informació dels establiments adaptats i que aquests publiquin fotografies no només de les habitacions, sinó també dels banys i de la resta d’equipaments adaptats de les seves instal·lacions. En aquest sentit ha explicat que les habitacions adaptades són una bona oportunitat de negoci per comercialitzar-les tant per a les persones amb minusvalidesa com per a la gent que no en té, perquè per norma general acostumen a ser espais més grans que els convencionals i també perquè poden ser d’interès per a persones que tinguin una discapacitat puntual per un accident i no volen renunciar als seus viatges, així com per a clients de la tercera edat. També ha reclamat de cara als empleats dels establiments que perdin la por de preguntar al client quines són les seves necessitats a l’hora de fer les reserves o de l’atenció, perquè no totes les persones tenen el mateix nivell de necessitats.

D’altra banda, Nonay ha relatat que qualsevol persona amb discapacitat ha de tenir la llibertat de poder accedir allà on vulgui sense necessitat de demanar ajudar o haver de reclamar elements per poder fer-ho. “És important adaptar els entorns, però de vegades surt més a compte i més econòmic adaptar el turista.” Com a exemple ha explicat la visita que va fer a un jardí botànic amb un desnivell molt pronunciat i per solucionar-ho l’organització ha comprat uns scooters que permeten fer el recorregut amb aquests vehicles en lloc de fer-ho amb la cadira de rodes.

Des de la seva pròpia experiència a viatjar amb la màxima informació i previsió possible, Nonay elabora unes guies d’accessibilitat amb informació específica de cara a les necessitats que poden trobar-se en els seus viatges i en la pràctica de les diferents activitats de turisme actiu, i a més disposa de centenars de vídeos publicats al seu blog sobre els problemes que afronten les persones amb discapacitat. Per últim, ha afirmat que “sense accessibilitat  és impossible que el turisme sigui sostenible” i ha tancat la ponència dient que  “quan ens trobem amb destinacions accessibles, i Lleida està entre aquestes destinacions, no us podeu imaginar el feliços que feu a  les persones”.

Lleida, 4 d’octubre de 2022

Captura de pantalla de la jornada
Àudios
Juli Alegre
Miguel Nonay (1)
Miguel Nonay (2)