Lleida, Dilluns 20 juny 2022

nota de premsa

“Lleida t’espera de nou. Vine i Viu-la!” és el lema de la campanya d’estiu del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida adreçada a promocionar la destinació del Pirineu i les Terres de Lleida entre el públic familiar i de proximitat

Optimisme del sector turístic de Lleida davant la nova temporada d’estiu, que preveu revalidar els resultats del 2021 com els millors de tots els temps

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, conjuntament amb els representants dels diferents subsectors d’allotjament turístic de la demarcació, preveu poder revalidar aquest estiu els guarismes de l’any passat, que va tancar la temporada del 2021 amb els millors resultats de tots els temps. Uns resultats que van representar un 8 % més de pernoctacions respecte a l’any 2019, abans de la pandèmia. Aquestes bones expectatives del sector venen avalades tant pel nivell de les reserves actuals com pel bon comportament turístic que ha registrat la demarcació de Lleida durant els dos estius en el període de pandèmia, a més dels bons resultats del sector durant el primer quadrimestre d’aquest 2022, que han permès assolir noves xifres rècord gràcies a l’atracció del territori per al turisme de proximitat i a la bona temporada d’esquí, com també per la progressiva recuperació que està experimentant el turisme estranger. D’altra banda, el turisme actiu ha encetat la nova temporada amb 271 empreses, 43 més que abans de la pandèmia, cosa que representa un revulsiu de cara a la nova campanya i que mostra la fortalesa i la confiança del sector empresarial.

Els representants del sector turístic lleidatà han fet aquestes previsions d’ocupació turística per a l’estiu en el decurs d’una roda de premsa portada a terme a la Val d’Aran en la que també s’ha informat sobre la campanya de promoció turística endegada pel Patronat de Turisme de la Diputació. La presentació s’ha fet al costat del balneari de Banhs de Tredós, al cor de la Val d’Aran i del Pirineu de Lleida, en un entorn paisatgístic de primer nivell situat a l’entrada del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici i al circ de Colomers. Cal recordar que l’any passat es va fer la presentació al Castell de Montsonís, a la Noguera, en el marc de l’estratègia de descentralització de l’activitat promocional duta a terme per la Diputació de Lleida.

Han participat a la roda de premsa el president de la Comissió informativa de Turisme de la Diputació de Lleida, Paco Cerdà; el conseller d’Economia, Turisme i Promoció Econòmica del Conselh Generau d’Aran, Juan Antonio Serrano; el president de la Federació d’Hostaleria de Lleida, Josep Castellarnau; la vicepresidenta de l’Associació de Càmpings de Lleida, Marta Cortina, i la vicepresidenta de l’Associació de Cases de Turisme Rural de Lleida, Marisa Àlvarez.  També hi ha estat present el cap de Promoció i Màrqueting del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Juli Alegre, qui ha presentat la nova campanya estiuenca del Patronat de Turisme amb el lema “Lleida, t’espera de nou. Vine i viu-la! , així com el diputat per la Val d’Aran, Amador Marqués.

Les dades de l’estiu del 2021

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida preveu per a aquest estiu poder revalidar els bons resultats de l’estiu del 2021, que es van tancar amb els millors guarismes de tots els temps, amb uns 550.000 viatgers i 1,5 milions de pernoctacions en els establiments de turisme reglat de la demarcació de Lleida com són els hotels, càmpings, turisme rural i apartaments turístics. Un bon comportament turístic que tindrà el seu punt arrencada aquest primer cap de setmana d’estiu, que coincideix amb les festes de Sant Joan i en què es preveu una alta ocupació turística que podria situar-se al voltant del 90 %, arribant en molts casos a la plena ocupació en les diferents modalitats d’allotjament a les zones turístiques de la demarcació, principalment a les zones del Pirineu, on se celebra la festa del foc del solstici d’estiu amb la baixada de falles i la crema dels haros a les comarques de l’Alta Ribagorça, el Pallars Sobirà, l’Alt Urgell, el Pallars Jussà i la Val d’Aran.

Les previsions del Patronat de cara a aquest estiu venen avalades tant pel nivell actual de reserves dels establiments com pels bons resultats que havia estat experimentat el conjunt de la demarcació en els darrers 6 anys abans de l’esclat de la COVID-19, a més del bon comportament que ha tingut la destinació turística del Pirineu i les Terres de Lleida durant els dos estius de pandèmia, quan es van assolir unes xifres òptimes, principalment a la zona del Pirineu, en situar-se en una posició privilegiada davant un públic de proximitat que cercava una destinació en un entorn natural, amb activitats de turisme actiu a l’aire lliure i una destinació poc massificada.

La vicepresidenta de l’Associació de Càmpings de Lleida, Marta Cortina, ha remarcat que un clar indicador de la superació de la crisi sanitària és el retorn del turisme estranger, que fins i tot pot superar en nombre de visitants les xifres del 2019, any anterior a la pandèmia. Segons Cortina, en les primeres setmanes de juny ja s’han obtingut resultats superiors en un 25% als de fa 3 anys.

Josep Castellarnau, president del Gremi de Hostaleria de Lleida, després de remarcar la importància de la temporada de primavera-estiu, que aporta un 70 % d’ingressos anuals del sector turístic, ha dit que el Pirineu lleidatà ofereix al visitant un doble atractiu: “un entorn verd i meravellós”, d’una banda, i un territori relaxant, hospitalari i no massificat, de l’altra.

La vicepresidenta de la Federació de Turisme Rural de Lleida, Marisa Álvarez, ha afirmat que les previsions són bones, en part perquè la pandèmia ha afavorit que molta gent hagi pogut conèixer un turisme natural i saludable com és el de les cases rurals. Álvarez ha dit també que els dos grans reptes actuals del turisme rural és la internacionalització i el canvi generacional entre els empresaris que van obrir les primeres cases rurals i la segona generació.

El president de la Comissió informativa de Turisme de la Diputació de Lleida, Paco Cerdà, considera el 2022 serà l’any de l’enlairament definitiu del sector a les comarques de Lleida, tant pel que fa al turisme nacional —especialment de proximitat— com a l’internacional, i ha incidit en que a la demarcació de Lleida el turisme familiar i el de natura són dos dels eixos claus del sector.

Ha tancat l’acte el conseller d’Economia, Turisme i Promoció Econòmica del Conselh Generau d’Aran, Juan Antonio Serrano, qui ha agraït a la Diputació de Lleida que la Val d’Aran hagi acollit la primera presentació de les previsions d’una campanya d’estiu que es fa la Pirineu i ha mostrat també el seu convenciment que la temporada turística que ara comença serà força exitosa.

Excel·lents resultats durant els primers 4 mesos de l’any

Ara, una vegada s’ha pogut recuperar la plena normalitat en l’àmbit turístic, les xifres de la demarcació durant aquest any 2022 continuen aportant uns resultats excel·lents. La campanya de neu 2021-2022 va tancar el 18 d’abril amb un rècord històric, amb 1,5 milions de forfets expedits, i el balanç del primer quadrimestre d’aquest any 2022 ha tornat a donar les millors xifres quant al nombre de pernoctacions i viatgers a la demarcació, amb el sector d’hoteleria i el càmping liderant aquest bon comportament en el rànquing turístic. Durant el primer quadrimestre la demarcació ha tancat amb 955.481 pernoctacions en establiments d’hoteleria, turisme, rural càmpings i apartaments turístics. El segon millor quadrimestre es va produir l’any 2006, amb 942.846 pernoctacions i el tercer millor resultat va ser l’any 2018 amb 901.236 pernoctacions, un 5,6 % menys respecte les dades d’enguany.

Per la seva banda, el turisme actiu disposa enguany de 271 empreses distribuïdes per les 13 comarques del Pirineu i les Terres de Lleida, 43 més que abans de la pandèmia, amb l’objectiu de superar per primera vegada els 800.000 serveis durant la temporada. A tots aquests factors se sumen les ganes que té la gent de fer escapades i vacances fora de la seva residència, l’aposta per un turisme en un entorn més sostenible i proper, envoltats de natura i activitats a l’aire lliure, i la tendència a reduir els desplaçaments llargs, per l’increment del preu dels carburants com també del cost de vida a causa de la inflació.

A més a més, cal afegir el reclam turístic que representa l’ampli ventall d’activitats que ofereix el territori en aquesta època de l’any gràcies al dinamisme de la gent, les entitats i empreses del territori, que, després de superar aquests dos anys de pandèmia, continua generant un gran nombre de propostes culturals i lúdiques. Un ventall força variat de manifestacions, que va de les activitats esportives i de turisme actiu a les accions culturals i artístiques, a les típiques festes majors d’estiu i als esdeveniments firals i de caràcter tradicional o de recreació històrica, passant per les activitats de tipus gastronòmic.

Turisme internacional

De cara a la nova temporada d’estiu es preveu també que es pugui recuperar l’arribada de visitants estrangers, que han registrat un important decreixement a la demarcació de Lleida en els darrers dos anys de pandèmia. L’estiu del 2021 el turisme internacional ja va experimentar una certa recuperació respecte a l’estiu del 2020, període en el qual només va representar el 4,6 % de les pernoctacions i el 6 % del nombre total de visitants. El 2021 el turisme estranger va incrementar fins el 10,2 % la xifra de viatgers i el 8,2 % les pernoctacions. En canvi, l’estiu abans de l’esclat de la pandèmia, l’any 2019, els visitants de fora van representar el 18 % dels viatgers i el 16,6 % de les estades, uns percentatges als quals es preveu que ens podrem acostar més aquesta campanya estival. L’estiu del 2019, el nombre d’estrangers que van visitar les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida allotjats en els establiments d’hoteleria, càmping, turisme rural i apartaments turístics es va situar al voltant dels 110.000, que van fer unes 260.000 pernoctacions. La xifra de visitants estrangers l’estiu del 2021 va ser pràcticament la meitat del 2019. S’hi van registrar a 56.117 turistes que van fer 127.925 pernoctacions.

L’agost concentra la millor ocupació

L'agost, com ja és habitual, serà el mes que registrarà una demanda turística més alta, amb una mitjana d'ocupació que oscil·larà entre el 80 i el 95 %, segons el tipus d'allotjament i la zona turística, tot i que en algunes dates i destinacions, i d’acord amb la tipologia d’allotjament, els percentatges poden arribar a la plena ocupació al voltant del 15 d’agost, que enguany s’escau en dilluns i podria donar lloc a diferents combinacions durant la setmana anterior i la mateixa setmana de la celebració de la Mare de Déu d’Agost.

D’altra banda, el mes de setembre, que fins ara s’ha mantingut en uns bons nivells d’ocupació turística fins a les dates prèvies a la celebració de l’Onze de Setembre, enguany podria notar l’afectació de l’avançament del curs escolar al dia 5, una setmana abans del que era habitual. Cal tenir present que el calendari escolar té una incidència directa sobre les escapades i sortides familiars en períodes de vacances i en festius entre setmana. A més de l’efecte de l’avançament del curs acadèmic, enguany el mes de setembre no permetrà fer cap pont per les dates en què s’escau al calendari la mateixa Diada de l’11 de setembre, en diumenge, com tampoc per la festivitat de la Mercè, el dia 24, que s’escau en dissabte.

La previsió per sectors

Per sectors, l’hoteleria podria assolir una mitjana d’ocupació durant el mes de juliol a les zones turístiques de Lleida i la seva àrea d’influència i a la mateixa ciutat de Lleida d’entre el 50 i el 65 %. A l’agost, aquesta mitjana se situarà per sobre del 80 %. Les dues setmanes centrals del mes d’agost és quan es produirà l’ocupació més alta. El mes de setembre és el que presenta una incògnita més gran per veure el comportament turístic que tindrà, atès que queda encara lluny per observar el moviment de les reserves. Fins a l’any 2021, el comportament turístic durant el de setembre en el sector d’hoteleria s’havia situat entre el 45 i el 60 %, amb una ocupació més alta en el període anterior a l’Onze de Setembre i per sota la resta del mes.

Pel que fa turisme rural, l’ocupació podria oscil·lar al conjunt de la demarcació de Lleida al voltant del 50 % al juliol i del 80 % a l’agost. El mes de setembre la mitjana d’ocupació se situava fins ara entorn al 40 %.

Finalment, el sector del càmping preveu que pugui mantenir els bons nivells d’ocupació de l’any passat durant el que resta del mes de juny, el juliol i l’agost, mentre que la previsió és més incerta de cara al setembre, com a la resta de subsectors d’allotjament turístic. S’espera que les places de bungalous assoliran al mes de juliol al voltant d’un 75 % d’ocupació, mentre que a l’agost es podria situar en una mitjana del 95 %. Es calcula que les previsions en la modalitat d’acampada per al mes de juliol es mouran entre el 50 i el 55 %; a l’agost, fins a la setmana del 21 entre el 90 % i la plena ocupació, i a partir del 21 fins a final de mes, sobre el 75 %. En anys anteriors, les places d’acampada es van situar el mes de setembre al voltant del 45 % de mitjana d’ocupació.

El sector del càmping va registrar l’estiu del 2021 el seu millor resultat de tots els temps i va experimentat un creixement d’un 41 % quant al nombre de pernoctacions (602.861 davant les 474.637 del 2019) i un 21,7 % més de campistes (157.985 davant els 129.730 del 2019).

Cal afegir que aquest bon comportament turístic a l’estiu a les comarques de Lleida també tindrà incidència pel que fa a les segones residències i a la resta de les tipologies d’allotjament turístic del conjunt de la demarcació, la qual cosa es traduirà alhora en un increment de la despesa al territori, com també en la contractació dels serveis de turisme actiu i activitats culturals o les visites als espais naturals.

Turisme actiu

La nova temporada de turisme actiu i esports d’aventura 2022 disposa enguany de 271 empreses distribuïdes per les 13 comarques del Pirineu i les Terres de Lleida, 43 més que abans de la pandèmia. La campanya ha arrencat amb un increment de l’activitat cap de setmana rere cap de setmana durant el mes de maig i el que portem de juny. A partir d’ara, el sector afronta la temporada amb il·lusió i amb bones previsions per als mesos d’estiu donat el ritme de les reserves.

L’objectiu del Patronat de Turisme per a la temporada d’enguany és situar-se per sobre dels 800.000 serveis contractats, xifra que representaria un increment superior al 4 % respecte a la del 2019 i un rècord per al conjunt de la demarcació. De la totalitat dels serveis de la temporada, tres quartes parts es materialitzen pràcticament durant la campanya estival, cosa que comportaria durant aquest pròxim estiu la contractació d’uns 600.000 serveis en les diferents activitats de terra, aire i aigua al conjunt de la demarcació.

Les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida ofereixen al visitant una cascada d’emocions i experiències turístiques inoblidables gràcies a una perfecta combinació entre els seus paisatges espectaculars, una sorprenent proposta d’activitats de turisme actiu, un ric patrimoni monumental i arquitectònic i una oferta de serveis i equipaments de primer nivell. Tots aquests factors converteixen les contrades del Pirineu i la plana de Lleida en la destinació ideal per al turisme d’aventura, de natura, familiar, cultural i gastronòmic.

Una oferta de 76.903 places

L’oferta d’allotjament turístic per a aquest any 2022 a les comarques de Lleida entre hotels, càmpings, turisme rural, apartaments turístics, refugis, instal·lacions juvenils i albergs se situa en 76.903 places, 1.400 més que l’any passat. Aquest increment d’un 1,8 % en el nombre de places d’enguany respecte a l’exercici anterior s’ha detectat bàsicament en els habitatges d’ús turístic, que han augmentat en 1.342 places aquest 2022. La resta s’ha mantingut amb petites variacions en termes molt similars a l’estiu del 2022, quan es va comptabilitzar una oferta de 75.500 places.

Per tipus d’allotjament, l’oferta d’hoteleria és de 418 establiments amb 19.455 places (a l’estiu no estarà oberta al 100 % de la oferta); turisme rural, 676 cases i 4.967 places, i càmping, 63 establiments i 22.749 places, de les quals més de 4.000 són de bungalous. La resta de l’oferta engloba els 30 apartaments turístics (amb 674 places), els 37 albergs (2.704), els 66 refugis (2.072), les 29 cases de colònies (2.349), les 5 granges escola (626) i 3.775 habitatges d’ús turístic amb 20.762 places. L’any passat el nombre d’habitatges d’ús turístic va ser de 3.531 establiments amb 19.420 places.

Campanya “Lleida t’espera de nou. Vine i Viu-la!”

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida promociona la nova temporada d’estiu amb una campanya de comunicació amb el lema “Lleida t’espera de nou. Vine i Viu-la!”, que manté el missatge encetat durant la campanya d’hivern i alhora dona continuïtat a les accions promocionals que el Patronat va impulsar durant el procés de recuperació de la pandèmia a l’estiu de l’any passat amb el lema “Lleida, vola de nou”. Amb aquest missatge d’acollida i d’hospitalitat envers els turistes el Patronat de Turisme es vol adreçar a les persones que ja han visitat les contrades lleidatanes perquè ho tornin a fer aquest estiu, com també a les que encara no han tingut l’oportunitat de venir a gaudir del territori i viure noves experiències al Pirineu i les Terres de Lleida.

Juli Alegre, cap de Promoció i Màrqueting del Patronat, ha explicat que el lema “és un missatge que té l’objectiu de recuperar plenament la normalitat i que palesa que la demarcació de Lleida té una oferta completa i variada els 365 dies de l’any”. A més, la imatge de la campanya, concretada en una papallona verda, “vol donar un missatge de sostenibilitat i de llibertat”, en la línia de reforçar el turisme natural i respectuós amb l’entorn en la qual ve treballant el Patronat en els darrers anys.

La campanya està focalitzada cap a un públic familiar que té ganes de practicar activitats a l’aire lliure, descobrir les mil i una propostes que ofereix la demarcació des de la plana al Pirineu per viure l’aventura, la cultura, el turisme actiu, la gastronomia, el relax i el retrobament amb els espais naturals del territori. El públic objectiu de la nova campanya és el de proximitat, tant d’àmbit català com estatal.

Com en l’edició de l’any passat, “Lleida t’espera de nou” manté com a element prescriptor de l’oferta una papallona de color verd com a símbol de la sostenibilitat, un valor que amb la crisi de la COVID-19 ha arribat per qüestionar-nos com vivim, com creixem i quin futur volem gràcies a una conscienciació creixent cap al nostre entorn. Des de la Diputació i el Patronat de Turisme estem compromesos amb aquests valors, tal com avala la certificació “Biosphere Destination” que des de l’any 2021 ha estat concedida al Pirineu i les Terres de Lleida. Així mateix es vol posar en valor la identitat del territori, la qualitat i diversitat de l’oferta turística basada en els espais naturals de la demarcació i el patrimoni cultural, tot reforçant els principals atributs que defineixen les comarques lleidatanes amb les inicials ADN Lleida: Autèntica, Diferent i Natural.

Es tracta d’una campanya planificada per poder respondre a una demanda cada cop més sensibilitzada després de la COVID-19, dirigida a famílies i joves que volen fer escapades de cap de setmana, festius o vacances per connectar amb la natura, els espais oberts i les activitats a l’aire lliure i allotjar-se en establiments en entorns rurals i de qualitat, tot descobrint l’essència del Pirineu i les Terres de Lleida.

Pel que fa a la imatge gràfica, la campanya mostra diferents fotografies del territori adreçades a promoure els productes de cultura, natura, turisme actiu, turisme familiar i gastronomia. També s’han produït espots de televisió, falques de ràdio i continguts per a xarxes i suports on-line. En la part gràfica tant per a les publicacions en paper com per als espots i les creativitats de bàners, el protagonisme de la campanya està centrat en una mateixa família que viu en primera persona els atractius de la demarcació, des de la plana al Pirineu. N’han format part diferents escenografies del territori com a escenaris on s’han enregistrat les imatges, com ara el poble de Montfalcó Murallat a la Segarra (el segon poble més bonic d’Espanya aquest 2022, segons la prestigiosa revista National Geographic,.Títol que revalida de l’any 2020”), el santuari de Montgarri a la Val d’Aran, l’oficina de turisme de Solsona i el mirador de la Creu del Codó, a la Vall de Lord, al Solsonès, les activitats de turisme actiu al Pallars Sobirà i propostes gastronòmiques enregistrades a l’entorn del pantà de Sant Antoni, a Talarn, al Pallars Jussà, entre d’altres.

En la nova campanya hi han participat l’agència creativa EADe Comunicació, la productora lleidatana de televisió Night Owl Stories, el fotògraf Oriol Clavera i la col·laboració de la família lleidatana formada per la Carol, el Rubén, la Paula i l’Alan  que han format part dels figurants per a la creativitat dels originals i l’enregistrament d’imatges per a l’espot de televisió. L’enregistrament de les veus per a les falques de ràdio i espots de televisió són de Mariví Chacón i Robert Pubill.

La campanya publicitària tindrà incidència a Catalunya i a escala estatal a través dels principals mitjans de premsa escrita d’informació general, ràdio, televisió, Internet i publicitat exterior. A nivell estatal la major incidències serà al País Valencià, a la Comunitat de Madrid, a les Illes Balears i al País Basc. El pressupost de la campanya per a la contractació de suports és de 350.000 euros.

S’adjunta l’adreça per descarregar les imatges, els espots i les falques de la campanya: https://www.aralleida.cat/campanya-de-publicitat-estiu-2022

Presentació d'aquest matí
Presentació de la campanya de promoció turística endegada pel Patronat de Turisme de la Diputació aquest matí.
Arxius adjunts
Àudios
Paco Cerdà, Vicepresident Comissió Informativa
Marta Cortina, de Càmpings
Marisa Àlvarez, de Cases de Turisme Rural
Josep Castellarnau, de la Federació Hoteleria