Lleida, Divendres 25 novembre 2022

nota de premsa

La Diputació de Lleida ha acollit avui la presentació de les novetats de la temporada en un acte presidit pel president de la corporació, Joan Talarn, i la vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, i que ha comptat amb la presència dels representants dels 11 centres d’hivern del Pirineu lleidatà

El sector de l’esquí i el Patronat de Turisme encaren amb optimisme la temporada, que arrenca amb una inversió rècord de 24 milions i l’objectiu d’assolir els 1,5 milions de forfets de la campanya 2021-2202

Les 11 estacions d’esquí del Pirineu de Lleida ofereixen 505 km esquiables, amb 247 pistes d’alpí i nombrosos itineraris de nòrdic, 108.353 passatgers/hora, 79 remuntadors, 170 km de pistes innivades als complexos d’alpí amb 1.494 canons de neu que representa el 58 % de la superfície de pistes, 182 km de circuits de raquetes, més de 900 monitors i unes 26.000 places d’allotjament, al marge de les segones residències -L’impacte econòmic directe de les estacions d’esquí del Pirineu de Lleida la temporada 2021-2022 es calcula que va ser d’uns 270 milions d’euros, dels quals 43 milions van venir de la venda neta de forfets i altres 228 milions, de l’impacte directe de vendes. A aquesta xifra caldria afegir l’impacte indirecte no estimat. -El Patronat de Turisme promociona la nova temporada de neu 2022-2023 amb una campanya amb el lema “Lleida t’espera de nou. Vine i viu-la!”, que convida a gaudir de la neu i l’esquí al Pirineu de Lleida i va associada a la web del Patronat, on es podrà trobar les diferents propostes del territori en aquesta època de l’any.

La Diputació de Lleida ha acollit aquest matí la presentació de la nova temporada d’esquí al Pirineu de Lleida en un acte presidit pel president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, i la vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, juntament amb el director de l’ACEM, Joaquim Alsina, i els representants de les diferents estacions d’esquí del Pirineu de Lleida. L’acte també ha servit per presentar la nova campanya del Patronat de Turisme per promocionar la temporada d’hivern amb el lema “Lleida t’espera de nou. Vine i viu-la!” i el claim “Emociona’t amb el Pirineu de Lleida!”. Els representants de les 11 estacions d’esquí del Pirineu de Lleida han expressat el seu optimisme davant la nova temporada 2022-2023, com també ho han manifestat el president de la corporació, Joan Talarn, i la vicepresidenta del Patronat, Rosa Pujol.

Els complexos hivernals del Pirineu de Lleida ho tenen tot a punt de cara a la nova temporada d’esquí 2022-2023, que es podrà encetar demà dissabte, 26 de novembre, per part de l’estació de Baqueira Beret (amb 36 km. de pistes obertes), gràcies a les nevades d’aquests darrers dies i amb l’objectiu d’estar totes operatives de cara al macropont de la Constitució i la Puríssima. La previsió és poder tancar la temporada el 10 d’abril, Dilluns de Pasqua. Si es compleixen totes dues fites, la campanya d’enguany serà de 136 dies d’esquí.

La presentació de la nova temporada ha comptat també amb l’assistència de Joaquim Alsina, director d’ACEM; Xavier Ubeira, cap comercial de Màrqueting de Baqueira Beret; Andreu Velilla, responsable comercial de Boí Taüll; Gemma Tost, responsable comercial de Port Ainé i Espot Esquí; Marta Cuadros, del departament de màrqueting de Port del Comte; Víctor Perisé, cap d’explotació de Tavascan, i Ramon Sellés, director de Lles de Cerdanya, en representació de les estacions d’esquí nòrdic del Pirineu de Lleida.

Impacte econòmic directe de 270 milions d’euros

El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha destacat la importància del turisme d’esquí i de la neu, que s’ha convertit en un dels principals recursos i atractius turístics de les comarques del Pirineu i un dels principals motors d’activitats econòmiques i d’ocupació a les comarques pirinenques. Talarn ha recordat que “calculem que l’impacte econòmic directe de les estacions d’esquí del Pirineu de Lleida la temporada 2021-2022 va ser d’uns 270 milions d’euros, dels quals uns 43 milions van venir de la venda neta de forfets i altres 228 milions aproximadament, de l’impacte directe de vendes, xifra a la qual caldria afegir l’impacte indirecte no estimat”.

I pel que respecta a l’ocupació, el Llibre Blanc de les Estacions de Muntanya de Catalunya considera que “a les estacions del Pirineu de Lleida, el càlcul en un any d’activitat ordinària s’estima al voltant d’uns 2.000 llocs de treball directes, entre personal fix i de temporada, dels quals uns 700 treballen directament a les estacions d’esquí”. En aquesta xifra s’inclouen els treballadors del conjunt dels complexos d’hivern lleidatans en tasques destinades als serveis a pistes, remuntadors, taquilles, monitors, botigues i el personal contractat també als establiments de restauració, com ara cafeteries, refugis i establiments d’hoteleria vinculats directament amb les estacions d’esquí. El president de la Diputació ha afegit que “el càlcul també s’amplia respecte als llocs de treball induït, és a dir, unes 8.000 persones en els sectors de la restauració i l’hoteleria o d’empreses amb oferta complementària a l’esquí i com a monitors d’esquí”.

Cal recordar que dos de cada tres esquiadors catalans i un de cada quatre de tot l’Estat espanyol trien el Pirineu de Lleida.

Temporada basada en l’optimisme, les novetats i en grans inversions

La vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, ha explicat que “la nova temporada de neu i d’esquí 2022-2023 al Pirineu de Lleida se sustenta sobre tres grans eixos: molt d’optimisme, novetats importants i fortes inversions”. No obstant això, ha dit que “vivim immersos en una crisi energètica que haurem de tenir molt present al llarg dels pròxims mesos”. Pujol s’ha mostrat confiada que la nova campanya d’esquí doni continuïtat a les bones dades turístiques que el sector turístic de la demarcació de Lleida ha obtingut fins ara durant tot aquest any 2022, que podria passar a la història com l’any rècord del turisme a Lleida, però això és tot un repte i una responsabilitat.

Rosa Pujol ha recordat que la campanya de neu 2021-2022 es va tancar a l’abril amb el millor resultat de tots els temps: gairebé 1,5 milions de forfets venuts. També la temporada d’estiu va assolir xifres rècord per segon any consecutiu. “Tots aquests bons resultats han situat els primers nou mesos d’aquest any amb el millor resultat de sempre”. Pujol ha confiat a seguir amb aquest mateix bon ritme amb la nova campanya de neu al Pirineu, però ha dit també que malgrat tots aquests resultats favorables “som molt conscients que aquestes dades no reflecteixen la situació econòmica que pateix actualment el sector turístic en el seu conjunt per causa de l’increment del preu de l’energia i l’escalada dels preus de tots els productes, elements que han fet minvar considerablement els beneficis empresarials i posen en risc el futur de molts negocis”. Davant aquesta conjuntura, “compartim de ple la preocupació per la situació global que afecta el sector turístic”, ha reblat.

En aquest sentit, ha subratllat que la nova temporada de neu i d’esquí 2022-2023 al Pirineu de Lleida “volem que sigui un missatge d’esperança per a tothom, i un incentiu per a la recuperació social i econòmica tan necessària per al país i les famílies”.

D’altra banda, ha destacat l’esforç que un any més ha fet el sector de l’esquí i de la neu del Pirineu de Lleida per la modernització i la millora de les seves instal·lacions i serveis, amb una inversió de 24 milions per a la nova temporada, “la xifra més important fins ara que demostra una aposta clara per mantenir el lideratge estatal del Pirineu de Lleida en el segment de l’esquí i per fer unes estacions d’hivern més ecosostenibles”.

La sostenibilitat, un dels eixos principals de les inversions

Precisament, i en la línia de les darreres temporades, les actuacions destinades a assolir una sostenibilitat més gran en la gestió de les estacions d’esquí han estat un dels denominadors comuns de les inversions dutes a terme, segons han manifestat els diferents representants dels complexos hivernals lleidatans. Es tracta d’actuacions destinades, per exemple, a l’estalvi d’aigua a través de sistemes de recuperació de l’aigua del desglaç i de la pluja per a la generació de neu, a l’aprofitament dels residus vegetals de la neteja del bosc per produir biomassa destinada a protegir les zones amb alt risc d'erosió, a la producció d’energia a partir de fonts d’energia renovables (hidràulica i solar) o a l’increment de l’eficiència energètica per mitjà de la instal·lació d’aïllament tèrmic en edificis o de la col·locació d’enllumenat led.

De la seva banda, el director de l’Associació Catalana d’Estacions d’Esquí i Activitats de Muntanya (ACEM), Joaquim Alsina, ha aportat també dades positives pel que fa a l’evolució del sector. Després d’explicar que l’afluència d’esquiadors i la mitjana d’ingressos a les estacions lleidatanes i de la resta de Catalunya en el decurs de la campanya passada han pujat respecte a les de les temporades anteriors a la pandèmia, i d’afegir que estan també per sobre de la mitjana dels complexos europeus, Alsina ha remarcat que el nombre de reserves fetes aquest novembre ja supera el del novembre del 2021.

Inversió global de 24 milions d’euros

Els 24 milions d’euros d’inversió per a aquest any als complexos hivernals del Pirineu de Lleida representen el 35 % de la inversió que han fet el conjunt de les estacions d’esquí de l’Estat, xifrada en 67,3 milions d’euros, segons dades d’ATUDEM. En el conjunt de Catalunya la inversió per a la campanya 2022-2023 ha estat d’uns 32 milions, dels quals el 75 % correspon a la que s’ha fet al Pirineu de Lleida. Les estacions que han fet una inversió més gran han estat Baqueira Beret, amb més de 17,6 milions d’euros, i Boí Taüll, amb més de 4,3 milions. La resta ha invertit quantitats inferiors.

El 55 % de la inversió que han fet els centres d’hivern de cara a la nova campanya ha estat destinat als remuntadors i un 17 %, a l’arranjament de pistes i a millorar la capacitat per produir neu, fins a totalitzar un nombre total de 1.494 canons de neu produïda que asseguren la innivació de 169,70 km d’alpí, cosa que representa el 52,7 % de la superfície esquiable d’alpí, com també algunes pistes de nòrdic. Molts dels canons de neu produïda han estat substituïts per altres d’última generació, que tenen un menor consum d’energia i un major rendiment de producció de neu.

Prenent com a referència la temporada 2021-2022, les estacions d’esquí del conjunt de l’Estat espanyol van tancar amb 5,558 milions de forfets venuts, dels quals 2,365 milions van correspondre als esquiadors que van passar per les estacions catalanes i d’aquests, 1,492 milions ho van fer per les del Pirineu de Lleida. D’acord amb aquests resultats, la Val d’Aran, l’Alta Ribagorça, el Pallars Sobirà, el Solsonès, l’Alt Urgell i la Cerdanya lleidatana, que acullen els 11 centres nivals del Pirineu de Lleida, van atreure el 63 % dels esquiadors de Catalunya, com també el 26,84 % del nombre d’esquiadors que van practicar l’esport blanc als complexos hivernals del conjunt de l’Estat espanyol.

Més de 500 km de pistes d’esquí i 137 empreses d’oferta complementària

Les 11 estacions d’hivern del Pirineu de Lleida ofereixen en conjunt per a aquesta nova temporada un total de 505 km d’esquí, distribuïts en 346 km i 247 pistes als centres d’alpí i 164 km als complexos de nòrdic, i més de 4.500 hectàrees esquiables amb una capacitat per transportar 108.353 viatgers/hora per mitjà de 79 remuntadors. Aquesta superfície esquiable continua situant el Pirineu de Lleida com una de les destinacions més importants del conjunt de l’Estat espanyol, com també a escala internacional, per practicar l’esquí alpí i el nòrdic i gaudir de l’ampli ventall d’activitats complementàries a la neu.

Més enllà de les 11 estacions i dels 505 quilòmetres esquiables, el Pirineu de Lleida ofereix un ampli ventall d'activitats complementàries per gaudir de la neu i de la natura. Des de raquetes de neu, amb una oferta de 182,2 km aquesta temporada, fins al telemarc, passant per la visualització de fauna, les excursions amb trineus o l'escalada en gel, entre moltes altres opcions. Una oferta complementària integrada per 137 empreses especialitzades en els esports d’hivern, que permeten als visitants divertir-se amb la neu i a la natura en llibertat i amb les millors garanties.

A aquesta gran oferta d’esquí i d’activitats a l’entorn de la neu s’hi ha d’afegir un ampli assortiment d’allotjaments, que sumen més de 26.000 places entre hotels, cases de turisme rural, apartaments turístics i places de càmping (principalment bungalous en aquesta època de l’any), al marge de les segones residències.

Campanya del Patronat

El cap de Promoció i Màrqueting, Juli Alegre, ha explicat la nova campanya que posarà en marxa el Patronat de Turisme per promocionar la temporada de neu 2022-2023. La campanya porta per lema “Lleida t’espera de nou. Vine i viu-la!”, que convida a gaudir de la neu i de les activitats d’esquí al Pirineu de Lleida. La nova campanya dona continuïtat a les accions promocionals que el Patronat de Turisme ha estat fent durant el darrer any amb el mateix claim de “Lleida t’espera de nou”, davant el bon comportament turístic que ha experimentat la destinació durant els temps de COVID quan es va permetre la mobilitat, com també durant tot aquest any 2022, que ha registrat guarismes rècord en nombre de visitants i de pernoctacions.

Amb aquesta nova campanya el Patronat de Turisme vol donar suport a les estacions d’esquí del Pirineu de Lleida i fomentar el turisme a les comarques de muntanya com a sector estratègic durant la temporada d’hivern. La promoció pretén estimular l’arribada de visitants al conjunt de la demarcació mitjançant l’atracció de la neu i l’esquí amb l’objectiu de poder mantenir i millorar el nivell de contractacions dels establiments d’allotjament turístic del conjunt del territori i de les empreses que ofereixen activitats vinculades amb l’oferta de neu.

La campanya va adreçada a tot tipus de públic a qui li agrada fer escapades de caps de setmana, gaudir de la natura, l’entorn rural, l’esquí i els esports d’hivern. També va dirigida a tots aquells que en els seus dies de vacances per les festes de Nadal, Cap d’Any i Reis, així com per Setmana Santa, tenen l’oferta de neu com a motivació. D’altra banda, el Patronat de Turisme vincularà la comunicació de la campanya amb una pàgina d’aterratge (landing) on el visitant podrà trobar les diferents activitats i el conjunt de l’oferta que proposa el territori en aquesta època de l’any.

La campanya es farà de manera prioritària al mercat de Catalunya, però preferentment a la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana. També a les comarques lleidatanes i la demarcació de Tarragona. En un segon ordre de prioritat, a la Comunitat de Madrid, i en un tercer nivell a la Comunitat Valenciana, el País Basc i les Illes Balears, amb la resta de comunitats a continuació. També es faran accions puntuals de comunicació adreçades al sud de França.

Alegre també ha explicat que el Patronat de Turisme ha creat el microsite esqui.aralleida.com, on els usuaris podran trobar tota la informació relacionada amb l’oferta dels 11 centres d’hivern del Pirineu de Lleida, així com les propostes i les dades de contacte de les empreses amb oferta complementària a la neu. Aquest microsite substituirà aquesta temporada la tradicional Guia de la “Neu de Lleida” que fins ara ha estat editant el Patronat en les diferents temporades d’esquí. El canvi obeeix en bona part a la voluntat del Patronat de Turisme de ser cada cop més sostenible i apostar per suports digitals i reduir el consum de paper.

Lleida, 25 de novembre de 2022

Arxius adjunts
Àudios
Joan Talarn
Rosa Pujol