Notícies

Estrelles gastronòmiques a Lleida

Dimecres, desembre 4, 2024

Els restaurants El Fogony de Sort, La Boscana de Bellvís i Malena de Gimenells han estat distingits novament amb una estrella per la Guia Michelin d’Espanya i Portugal 2025. D’altra banda, L’Aimia de Lleida, Antoni Rúbies d’Artesa de Lleida, El Raier de la Pobla de Segur, Hostal Jaumet de Torà i Lo Ponts de Ponts han estat reconeguts al Bib Gourmand de la Guia Michelin.

Tradició i innovació, proximitat i creativitat, qualitat en definitiva, són els trets que defineixen la cuina de Lleida. Des de la gastronomia de la plana, rica en deliciosa fruita i en productes de l’horta, a la de muntanya, caracteritzada pels plats contundents i saborosos, la demarcació de Lleida ha esdevingut un paradís per als amants de la bona cuina. Dels restaurants més innovadors als centrats en la cuina casolana més nostrada, el Pirineu i les Terres de Lleida són una parada obligada per a aquells que vulguin compaginar gastronomia amb el gaudi d’un patrimoni natural i monumental únic.

Un any més, la Guia Michelin d’Espanya i Portugal reconeix tres restaurants amb una estrella, un establiment amb una estrella verda i cinc més amb la distinció Bib Gourmand. Els tres restaurants lleidatans que figuren en el top són El Fogony de Sort (el Pallars Sobirà), per vintè any consecutiu, La Boscana de Bellvís (el Pla d’Urgell), per vuitè any, i Malena de Gimenells (el Segrià), per onzè any.

Partint d’una cuina de km 0, El Fogony excel·leix per una atractiva oferta de plats elaborats amb productes de proximitat procedents de petits productors, sense renunciar a productes de qualitat de fora. La xef Zaraida Cotonat agraeix un reconeixement que “posa la població de Sort i el Pallars en el mapa de la gastronomia”. Cotonat reivindica el caràcter familiar de l’establiment i les arrels d’una cuina “que en essència és de muntanya”. La Guia Michelin reconeix que el local “proposa a través dels seus menús una cuina creativa que combina tradició, modernitat i sostenibilitat, ja que sempre exalta l'ús de productes de proximitat”. La xef incideix en la diversificació de l’oferta, especialment amb la creació d’una gamma de postres i dolços, com bombons i torrons, que se serveixen al restaurant i es comercialitzen a tot Catalunya.

La Boscana ha obtingut per vuitè any consecutiu l’estrella Michelin. El xef Joel Castanyer defensa la “cuina del paisatge” elaborada amb fruita, productes de l’horta i altres productes de proximitat, amb un rerefons tradicional combinat amb pinzellades de creativitat i d’avantguarda. Alta gastronomia vehiculada a través de productes de temporada, com ara pomes, peres, préssecs, nectarines, cireres o figues. La Boscana guanya també l’estrella verda, una categoria que reconeix els restaurants i xefs particularment compromesos amb la defensa del medi ambient. Aquest reconeixement premia les polítiques sostenibles de l’establiment, la implementació de producte de proximitat, la creació d’un hort ecològic propi o el desenvolupament del Projecte Fruita, un pla d’investigació gastronòmica dut a terme conjuntament amb la Universitat de Lleida per explorar l’alt valor gastronòmic de la fruita.

El xef Xixo Castaño, del restaurant Malena, valora molt la distinció ja que “mantenir aquest nivell tants anys no és gens fàcil” i assegura que “volem fer gastronomia de Lleida fonamentada en la cuina de pagès i portada a l’excel·lència”. Castaño se sent especialment satisfet perquè “actualment, a més, el restaurant està en ple relleu generacional, amb el meu fill Pere com a cap de cuina i el meu fill Joan com a sommelier, i aconseguir el reconeixement de la Guia Michelin durant aquest procés vol dir que estem fent les coses bé”. Malena ofereix, utilitzant productes de proximitat (carns, verdures i peixos), una cuina que beu de la cuina tradicional i de la creativitat del seu xef.

 

Categoria Bib Gourmand

D’altra banda, dins la categoria Bib Gourmand de la Guia Michelin –una selecció de restaurants on podem trobar una excel·lent qualitat/preu–, hi figuren L’Aimia de Lleida (el Segrià), Antoni Rúbies d’Artesa de Lleida (el Segrià),

El Raier de la Pobla de Segur (el Pallars Jussà), Hostal Jaumet de Torà (la Segarra) i Lo Ponts de Ponts (la Noguera). Els establiments d’aquest apartat ofereixen un àpat d'excel·lent qualitat, format per dos plats (un entrant i un principal), postres i a vegades també beguda, tot plegat per sota dels 35 euros per persona.

 

Més informació:

El Fogony

Tel. 973 62 12 25

Web: http://www.fogony.com/

 

La Boscana

Tel. 973 56 55 75

Web: https://www.laboscana.net/

 

Malena

Tel. 973 74 85 23

Web: https://www.malenagastronomia.com/