Notícies
Foto 05 (Estrelles Michelin)

Les estrelles gastronòmiques de Lleida segueixen brillant amb força

Dilluns, desembre 27, 2021

La Guia Michelin 2022 reconeix el Fogony de Sort, la Boscana de Bellvís i Malena de Gimenells amb una estrella, i Casa Albets de Lladurs amb l’estrella verda que premia el compromís de l’establiment amb el medi ambient

 

Els quatre restaurants mantenen aquest reconeixement i evidencien el nivell i la qualitat del sector de la restauració lleidatà. El Fogony de Sort (el Pallars Sobirà), per 17è any consecutiu; La Boscana de Bellvís (el Pla d’Urgell), per sisè any; Malena de Gimenells (el Segrià) per vuitè any, i Casa Albets de Lladurs (el Solsonès), per segon any, tornen a figurar per mèrits propis a la Guia Michelin d’Espanya i Portugal 2022.

El Fogony ofereix una cuina Slow Food Km 0 –és l’únic establiment de l’Alt Pirineu que disposa d’aquest reconeixement–, amb plats elaborats amb productes de proximitat procedents de petits productors, sense renunciar a productes de qualitat de fora. La xef d’El Fogony, Zaraida Cotonat, mostra la seva satisfacció per aquest reconeixement: “Estem contents perquè és una guia amb un gran ressò mediàtic, tot i que nosaltres creiem que el més important és que el client parli bé de tu”. Cotonat incideix en “la importància d'utilitzar producte d’aquí, que és una manera de fer territori”. També pensa que “la gastronomia lleidatana està avançant, gràcies en bona part als professionals joves que estan fent les coses bé, tot i que actualment la situació és complicada per culpa de la pandèmia”.

Saltant de la muntanya a la plana, el xef Joel Castanyer, del restaurant La Boscana, defensa la “cuina del paisatge” elaborada amb fruita, productes de l’horta i altres matèries primeres locals i de qualitat. Els seus plats –els dolços i els salats– tenen un rerefons tradicional però amb tocs de creativitat i d’avantguarda. “La singularitat de la nostra cuina rau a fer alta gastronomia amb productes de temporada, com ara pomes, peres, préssecs, avellanes o figues” (de fet, el 50% del menú d’estiu està confeccionat amb fruita de Lleida). Castanyer afirma que l’estrella Michelin “és una excel·lent notícia que ens anima a tot l’equip a tirar endavant aquest projecte” i “és també un actiu per al municipi, la comarca i la província, ja que ens portarà molta gent de fora”.
“És un reconeixement a una bona feina darrere la qual hi ha tot un equip professional que ha estat treballant dur durant tot l’any.” El xef Xixo Castaño, del restaurant Malena, considera que el secret per crear una cuina amb personalitat “rau a cuidar molt el producte, tenir una tècnica depurada i ser creatius”. Aquest establiment ofereix, utilitzant matèries primeres de proximitat (carns, verdures i peixos), una cuina que beu de la cuina tradicional i de la creativitat del seu xef. El toc més original de l’establiment ve donat per un generador de vapor, el qual circula per una conducció alimentada amb la calor de la brasa i és conduït fins a un forn, d’on els plats surten amb un original toc fumat. Castaño afegeix que “la cuina de Lleida té cada cop millor fama, estem en constant evolució i en una línia ascendent que en porta a un nivell cada cop més alt”.

Casa Albets de Lladurs (el Solsonès) manté l’estrella verda, una categoria que reconeix els restaurants i xefs particularment compromesos amb la defensa del medi ambient. Situada en una masia del segle XI, Casa Albets fa una proposta de cuina vegana que incorpora productes de proximitat (pèsols negres, nyàmeres, etc.) en molts casos procedents del propi hort ecològic.

Categoria Bib Gourmand

D’altra banda, dins la categoria Bib Gourmand de la Guia Michelin –una selecció de restaurants on podem descobrir una excel·lent relació qualitat-preu– trobem l’Aimia de Lleida (el Segrià), Amoca de Linyola (el Pla d’Urgell), Antoni Rúbies d’Artesa de Lleida (el Segrià), Cal Xirricló de Balaguer (la Noguera), Casa Albets de Lladurs (el Solsonès), El Niu d’Escunhau (la Val d’Aran), Hostal Jaumet de Torà (la Segarra), Lo Ponts de Ponts (la Noguera) i Roc´n´Cris d’Aubèrt (la Val d’Aran). Els establiments d’aquest apartat ofereixen un àpat d'excel·lent qualitat, format per dos plats (un entrant i un principal), postres i a vegades també beguda, tot plegat per sota dels 35 euros per persona.

Més informació:

El Fogony
Tel. 973 62 12 25
Web: http://www.fogony.com/

La Boscana
Tel. 973 56 55 75
Web: https://www.laboscana.net/

Malena
Tel. 973 74 85 23
Web: https://www.malenagastronomia.com/

Casa Albets
Tel. 973 05 90 24
Web: https://casaalbets.cat/es/