Lleida, Dijous 1 desembre 2022

nota de premsa

El cap de Promoció i Màrqueting del Patronat de Turisme, Juli Alegre, ha explicat el desenvolupament del segell ‘Biosphere Destination’, que tenen el Pirineu i les Terres de Lleida des de l’any 2021, i ha presentat la fortalesa del sector de la neu al Pirineu de Lleida, així com les actuacions destinades a assolir una sostenibilitat més gran en la gestió de les estacions d’esquí com a denominador comú en les actuacions que s’han fet aquesta nova temporada i que superen els 24 milions d’euros

El Patronat presenta l’oferta turística natural i sostenible del Pirineu i les Terres de Lleida en una jornada de reflexió sobre la sostenibilitat turística al Penedès i al Garraf

La jornada s’ha celebrat al Museu del Ferrocarril a Vilanova i ha estat organitzada per la Cadena Ser Penedès-Garraf.

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha estat convidat a presentar l’oferta turística del Pirineu i les Terres de Lleida en una jornada de reflexió sobre “La Transformació del Turisme de la Sostenibilitat” que ha tingut lloc aquest matí al Museu del Ferrocarril de Vilanova de Geltrú, organitzada per la Cadena Ser Penedès-Garraf.

El cap de Promoció i Màrqueting del Patronat de Turisme, Juli Alegre, ha participat en aquesta jornada en l’apartat dedicat a Models de turisme sostenible (Agenda 2030), on ha exposat en primer terme l’oferta de la demarcació vinculada amb la natura, la sostenibilitat, el turisme actiu, el patrimoni cultural i la gastronomia, com també la nova temporada de neu 2022-2023 al Pirineu de Lleida.

En la seva exposició, Alegre ha posat en valor el segell ‘Biosphere Destination’, que des de l’any 2021 tenen el Pirineu i les Terres de Lleida mitjançant la iniciativa impulsada pel mateix Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida. Aquest segell, ha afirmat, “destaca la qualitat com a destinació turística responsable i sostenible i és una clara mostra del tipus de turisme que vol implementar el Patronat, compromès amb el medi ambient i amb els disset Objectius de Desenvolupament Sostenible”. D’altra banda, ha explicat el model que segueix el Patronat per facilitar aquesta certificació de manera gratuïta a les empreses i entitats del sector, en col·laboració amb l’Instituto de Turismo Responsable (ITR), amb noves eines per poder aconseguir els objectius.

També ha exposat que per fomentar les bones pràctiques en la gestió sostenible de les empreses turístiques i de serveis de la demarcació de Lleida, el Patronat de Turisme ha posat a disposició del sector la nova metodologia Biosphere Sustainable Lifestyle, un sistema revolucionari que indica el nivell real de sostenibilitat de qualsevol empresa o entitat vinculada amb l’àmbit turístic, involucrant els seus treballadors i connectant amb els clients, i que facilita que l’organització pugui elaborar i executar el seu propi pla de sostenibilitat. Actualment participen del projecte 155 empreses i entitats turístiques de la demarcació de Lleida, de les quals 16 han obtingut la certificació Biosphere Sustainable Lifestyle, 85 el reconeixement del seu compromís i la resta estan en procés.

Alegre també s’ha referit al Tren dels Llacs com una aposta per la mobilitat sostenible i el viatge “slow” dins l’oferta turística de les comarques lleidatanes. El Tren dels Llacs ha tancat la temporada 2022 amb una alta afluència de passatgers. La històrica línia ferroviària entre Lleida i la Pobla de Segur ha rebut un total de 5.831 persones usuàries, cosa que suposa un increment del 24 % respecte a la temporada passada.

Finalment ha fet una presentació de la nova temporada d’esquí al Pirineu de Lleida i ha explicat els punts forts d’aquest sector a tot el Pirineu de Lleida, amb les 11 estacions d’esquí i les 137 empreses amb oferta complementària a la neu. També ha remarcat l’esforç inversor que els diferents centres d’esquí del Pirineu de Lleida han fet aquesta temporada, que supera els 24 milions d’euros, i ha explicat l’impacte econòmic de la campanya 2021-2022, xifrada en 270 milions d’euros, dels quals 43 milions corresponen a la venda de forfets i la resta a l’impacte directe, sense comptar l’impacte indirecte. Quant als llocs de treball, ha recordat les xifres que es van donar a conèixer en  la presentació de la temporada de 2.000 persones treballant de manera directa a les estacions d’esquí i altres 8.000 en els sectors de la restauració i l’hoteleria o d’empreses amb oferta complementària a la neu i com a monitors d’esquí.

En referir-se a les fortes inversions per a aquesta campanya, que han assolit una xifra rècord al Pirineu de Lleida de 24 milions d’euros, Alegre ha subratllat que un denominador comú de totes les actuacions que s’han fet, seguint la línia de les darreres temporades, han estat actuacions per assolir una sostenibilitat més gran en la gestió de les estacions d’esquí. Es tracta d’actuacions destinades, per exemple, a l’estalvi d’aigua a través de sistemes de recuperació de l’aigua del desglaç i de la pluja per a la generació de neu, a l’aprofitament dels residus vegetals de la neteja del bosc per produir biomassa destinada a protegir les zones amb alt risc d'erosió, a la producció d’energia a partir de fonts d’energia renovables (hidràulica i solar) o a l’increment de l’eficiència energètica per mitjà de la instal·lació d’aïllament tèrmic en edificis o de la col·locació d’enllumenat LED.

El fòrum ha estat inaugurat per Núria Camps, directora de les emissores de la cadena Ser al Penedès i Garraf; la directora del Museu del Ferrocarril, Pilar Garcia, i la regidora d’Empresa, Innovació, Hisenda, Convivència i Equitat de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, Conxi Martínez, que han presentat la “Vilanova turística sostenible”.

Lleida, 30 de novembre de 2022

Fotografia del fòrum amb la participació del cap de Promoció i Màrqueting del Patronat de Turisme, Juli Alegre.