Notícies

Les fires agroalimentàries atreuen gairebé 700.000 visitants cada any a les comarques de Lleida

Dimecres, octubre 2, 2024

Segons un estudi de la Càtedra de Turisme d’Interior i Muntanya de la UdL, que xifra la despesa mitjana per assistent en 96,4 euros

Les fires agroalimentàries del Pirineu i les Terres de Lleida s’estan transformant en experiències turístiques i en pol d’atracció de visitants interessats en experiències, com per exemple degustacions de productes de proximitat o visites per conèixer els productors. Aquesta és una de les principals conclusions d’un estudi que ha elaborat la Càtedra de Turisme d’Interior i Muntanya de la Universitat de Lleida (UdL) en col·laboració amb el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida. 

L’estudi se centra en les 83 fires agroalimentàries que se celebren cada any a la demarcació de Lleida i que durant el 2023 van atreure 697.200 visitants. Així, les que van concentrar un major volum de públic van ser la Fira de Sant Josep de Mollerussa (138.000 assistents), la Fira de Sant Miquel de Lleida ciutat (130.000) i la Fira de Sant Ermengol de la Seu d’Urgell (70.000). L’estudi també destaca que la despesa mitjana global per visitant a les fires agroalimentàries va ser de 96,4 euros, dels quals 44,2 corresponen a despeses fetes a la fira, principalment a la compra de productes. A més a més, aquests 83 salons van generar un impacte econòmic de 67,2 milions d’euros. 

El professor de la UdL Jaume Macià, autor de l’estudi, subratlla que la diversitat de productes locals que es promocionen a les fires “fa que, alhora, s’impulsi el turisme cultural i rural” i assegura que aquestes manifestacions “reforcen la imatge de la demarcació com una destinació destacada en gastronomia i cultura”. Finalment, una altra dada que es desprèn de l’informe és que les fires atreuen un públic d’una gran diversitat d’edat i molt fidel als salons, ja que un 49,5 % dels assistents visita cada any el mateix esdeveniment.

El vicepresident del Patronat de Turisme de la Diputació, Juan Antonio Serrano, explica que les fires agroalimentàries “són un pol d’atracció per als visitants que busquen experiències autèntiques i enriquidores” i subratlla que aquests esdeveniments “donen l’oportunitat de conèixer de prop els productors, participar en activitats relacionades amb l’alimentació, descobrir productes autòctons i gaudir de la cultura local”. En aquest sentit, Serrano assenyala que “cal posar en valor el patrimoni gastronòmic en un moment en el qual Catalunya està a punt de començar, el 2025, la celebració de la Regió Mundial de la Gastronomia”.

Per la seva banda, el vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica, Jordi Verdú, destaca que les 83 fires agroalimentàries són només una part de totes les que se celebren a la demarcació al llarg de l’any, entre tots els sectors. En concret, Verdú recorda que enguany se n’han organitzat un total de 197, la qual cosa suposa un augment de l’oferta, “amb 14 fires noves respecte a l’any passat”. Així mateix, subratlla la importància del “treball conjunt i compartit des del Patronat de Turisme i des del Patronat de Promoció Econòmica” per buscar “totes les oportunitats per al desenvolupament de les empreses”

 

Més informació:

https://www.aralleida.cat/wp-content/uploads/2024/09/ESTUDI_FIRES.pdf