EL PATRONAT IMPULSA L’OLEOTURISME DE LLEIDA AMB LA CREACIÓ DE 38 PROPOSTES EXPERIENCIALS VINCULADES AMB EL MÓN DE L’OLI


Les comarques de les Garrigues, la Noguera, el Segrià, l’Urgell i el Pallars Jussà ofereixen activitats experiencials que tenen com a eix vertebrador l’oli.


El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha posat en marxa el pla de promoció “Oleoturisme de Lleida. El gust de la terra”, que inclou 38 experiències oleoturístiques que el visitant pot trobar a les comarques de les Garrigues, la Noguera, el Segrià, l’Urgell i el Pallars Jussà.

Les iniciatives, de caire molt divers i generalment destinades a un turisme familiar, proposen al visitant una sèrie d’activitats i visites de caire turístic, cultural i gastronòmic en les quals l’oli té sempre un protagonisme directe o indirecte. Així, les propostes pretenen que l’usuari gaudeixi de la visita a través d’una aproximació experiencial a tots els atractius que integren o estan relacionats amb el món de l’oli: cooperatives i molins, pobles singulars, paisatges agraris amb encant, construccions de pedra seca –declarades Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la Unesco–, monuments i jaciments prehistòrics, espais museístics, vins i gastronomia del territori...

Les Garrigues, comarca productora d’oli per excel·lència i que precisament dona nom a la Denominació d’Origen Potegida Les Garrigues, acull una gran varietat d’experiències, 25 en total, com ara recorreguts guiats per poblacions com Arbeca, les Borges Blanques, Bovera, Fulleda o la Granadella; entrada a espais temàtics com l’Ecomuseu de l’Oli de la Pobla de Cérvoles, el Museu de l’Oli de Catalunya a la Granadella, el Museu de l’Oli de Fulleda, el Centre d'Interpretació del Memorial Democràtic de la Guerra Civil i de l'Oli d'Oliva de les Borges Blanques o el jaciment rupestre de la Roca dels Moros del Cogul.

També trobem tallers de cuina infantil, d’elaboració de sabó amb olis o d’olis infusionats amb herbes aromàtiques; visita a cellers i degustació de vins; tastos d’olis i menjars maridats amb oli; recorreguts paisatgístics en BTT o bicicleta elèctrica; activitats de recollida d’olives; introducció al món de l’apicultura; visita i degustació a una destil·leria de licors, i la visita a diverses finques d’oliveres, cooperatives, molins d’oli i empreses elaboradores d’aquest producte.

Quant al Segrià, el visitant té mitja dotzena d’opcions, com la visita al Museu d’Eines del Camp d’Alpicat; rutes guiades pels espais monumentals, els paisatges de la pedra seca i el Centre d’Interpretació de la Pedra Seca de Torrebesses, o la visita guiada a diversos molins d’oli.

Menció especial mereix el projecte Camins d’Or Líquid al Segrià Sec, amb la participació de les cooperatives i els ajuntaments d’Alcanó, Alfés, Aspa, Llardecans, Maials, Seròs i Torrebesses; enguany, entre el 2 de novembre i el 20 de desembre els municipis implicats proposen activitats virtuals com ara concursos radiofònics, tallers de cuina, demostracions de tècniques de collita de l’oliva i concursos fotogràfics o jornades tècniques per donar a conèixer la cultura, la gastronomia i les propietats i els beneficis de l’oli d’oliva verge extra del Segrià.

A l’Urgell hi ha visites al Molí d’oli Maurici Massot i al procés de l’elaboració de l’oli, i a l’Ecomuseu de Belianes; un passeig entre oliveres, la visita al molí i un tast d’olis a Vallbona de les Monges, o la visita guiada al molí d’oli, a les oliveres i les vinyes de Sant Martí de Riucorb, amb degustació al molí de pedra.

Finalment, al Pallars Jussà el visitant pot gaudir d’una visita guiada al Parc de les Olors del Claverol –una finca de cultiu de plantes aromàtiques– juntament amb un taller per aprendre a fer oli macerat i un tast d’olis.

Campanya de promoció del Patronat de Turisme

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha posat en marxa el pla de promoció “Oleoturisme de Lleida. El gust de la terra”, que inclou 38 experiències oleoturístiques que el visitant pot trobar a les comarques de les Garrigues, la Noguera, el Segrià, l’Urgell i el Pallars Jussà.

Les 38 propostes es poden trobar en català i castellà al catàleg d’experiències del web d’Ara Lleida i es promocionen mitjançant diferents accions de comunicació destinades a donar-les a conèixer entre el públic final. L'estratègia del projecte es basa a convertir l’oferta de visita als molins en un producte turístic d’oleoturisme competitiu i orientat a la demanda, amb propostes temàtiques segmentades per perfils de viatger.

En el decurs de la presentació de la campanya la vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, va
remarcar la col·laboració dels consells comarcals de les Garrigues, la Noguera, el Segrià, l’Urgell i el Pallars Jussà en el disseny d'aquest projecte i va afirmar que aquestes entitats "coneixen els seus pobles, els seus actius turístics i la feina de primer nivell que duen a terme les empreses, cooperatives, productors, restaurants i allotjaments per oferir un producte de prestigi internacional i una oferta lúdica i turística sostenible i de màxima qualitat al seu voltant”. Pujol també va fer una crida a “conèixer, experimentar, degustar i gaudir d’un oli prestigiós arreu del món i d’una oferta turística a les Terres de Lleida vinculada a aquest or líquid que no deixarà indiferent ningú”.

Els objectius que persegueix aquesta campanya de comunicació dels productes d’Oleoturisme són generar una imatge de destinació d’Oleoturisme amb una proposta turística d’alt valor afegit, promocionar l'oferta existent i posicionar les Terres de Lleida com a destinació atractiva per al mercat català, implicar les empreses i destinacions del territori vinculades al món de l’oli en un producte de territori i donar suport a la comercialització de les experiències oleoturístiques avalades de la destinació.

El pla de promoció de l’Oleoturisme a Lleida parteix d’un treball previ iniciat el 2019 i consistent en l’anàlisi, la identificació i l’estructuració de l’oferta de propostes d’Oleoturisme del territori adreçades al públic final, segons va explicar David Estaller, de l’empresa Turislab, que ha desenvolupat el projecte.

Els productes turístics estructurats a l’entorn de l’oli que han estat seleccionats ofereixen diferents propostes com ara visites a molins i premses d’oli, experiències entre oliveres i de contacte amb el món rural, activitats singulars, propostes diverses d’oleoturisme en família, tallers amb oli, tastos gastronòmics, cicloturisme, enoturisme i també  propostes vinculades amb les construccions de pedra seca, reconegudes com a Patrimoni Cultural per la Unesco, entre d’altres.

La campanya de comunicació s'estructura al voltant d'una landing page d’Ara Lleida (https://www.aralleida.cat/oleo-turisme/) per generar imatge de destinació d’Oleoturisme sota l’eslògan “Oleoturisme de Lleida. El gust de la terra” amb l’objectiu de donar suport a la comercialització de les experiències d’Oleoturisme publicades, segons va donar a conèixer Juli Alegre, cap de Promoció i Màrqueting del Patronat de Turisme. Es destacaran les propostes i els recursos complementaris de major valor afegit del territori.

També es crearan tres vídeos de curta durada que reflectiran el component experiencial, sensorial i motivacional que suposen les activitats vinculades a l’oli. Aquest material serà multiformat per tal d’adaptar-se als diferents suports i necessitats promocionals (publicació a xarxes socials, web, presentacions, etc.).

La comarca de les Garrigues, amb més tradició en la producció d’oli i que gaudeix de la denominació d’origen més antiga de l’Estat, atorgada l’any 1975 i reconeguda el 1996 per la Unió Europea, disposa del major nombre de propostes. En total les Garrigues ofereix 25 experiències vinculades amb el món de l’oli amb diferents tipologies d’activitats i de preus. El Segrià oferirà un total de 5 experiències, la Noguera 4, l’Urgell 3 i el Pallars Jussà 1.

L'oli d'oliva verge extra de les comarques de Lleida és considerat un dels millors del món pel sabor, per les aplicacions gastronòmiques i pels seus efectes beneficiosos per a la salut. Aquest producte té molts nutrients i vitamines (com la E) que són una saludable font d'antioxidants naturals, i és molt ric en àcid oleic, que redueix el colesterol dolent i augmenta el bo.

Està especialment recomanat per a gent gran, perquè ajuda a prevenir l'arteriosclerosi i els seus riscos, i per als infants, ja que afavoreix l'absorció del calci i la mineralització, ajudant al creixement i enfortiment dels ossos. El seu consum facilita la digestió sense carregar el fetge ni el pàncrees. Finalment, té un efecte protector i tonificant de l'epidermis, la nostra pell.

Enguany a les comarques de Lleida es preveu una collita similar a la de la campanya anterior, és a dir, d'unes 10.000 tones.

 

Més informació:

Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
Tel. 973 24 54 08  
Web: www.aralleida.cat/oleoturisme