EL SECTOR TURÍSTIC DEL PIRINEU TANCA L’ESTIU MÉS BÉ DEL PREVIST INICIALMENT AMB UN 9,5% MÉS DE VIATGERS I UN 15% MÉS DE PERNOCTACIONS QUE L’ANY 2019


El conjunt de la demarcació, en canvi, pateix un retrocés d’un 21% en el nombre de viatgers i un 10% en el de pernoctacions com a conseqüència de la davallada que ha tingut el sector d’hoteleria a la zona de la plana de Lleida i la ciutat de Lleida durant el mes de juliol.


Segons les dades de l’enquesta d’ocupació de l’INE del mes de juliol i agost (pendents dels resultats del mes de setembre), el sector turístic de la demarcació lleidatana, exceptuant la ciutat de Lleida i els municipis de la plana de Lleida, ha tancat la temporada d’estiu més bé del que es preveia a l’inici de la campanya. Els resultats han estat força satisfactoris, especialment a la zona del Pirineu i Prepirineu de Lleida, malgrat la situació d’incertesa provocada per la Covid-19, que ha restringit els desplaçaments llargs i especialment els viatges a l’estranger i ha afavorit el turisme de proximitat.

A la zona del Pirineu i Prepirineu lleidatà els resultats d’aquest estiu milloren les xifres d’ocupació registrades l’any 2019, les quals, juntament amb les del 2018, representen en el seu conjunt el millor registre de tots els temps quant al nombre de pernoctacions.

Del resultat de l’enquesta d’ocupació dels mesos de juliol i agost a la zona del Pirineu i Prepirineu de Lleida destaca un increment d’un 9,5% quant al nombre de viatgers en relació amb el mateix període de l’any passat i un 15,2% quant al de pernoctacions. La xifra de viatgers s’ha situat en 220.167 i 725.000 pernoctacions, davant els 201.129 visitants i 629.178 estades de l’any passat. Els principals creixements els han experimentat el turisme rural, amb un 44% més de pernoctacions; els càmpings, amb un 23%; l’hoteleria, amb un 3,5%, i els apartaments turístics, amb un 1%.

Aquest bon comportament turístic s’ha mantingut també durant el mes de setembre amb nivells alts d’ocupació que han arribat a assolir el 80%, segons el tipus d’allotjament turístic, durant els ponts festius de l’11 de setembre i per les Festes de la Mercè a la ciutat de Barcelona.

En canvi, a l’anàlisi de les dades en el conjunt de la demarcació s’aprecia una davallada en relació amb l’any passat pel resultat dels establiments d’hoteleria durant el mes de juliol a causa del confinament que van patir la ciutat de Lleida i 6 municipis del Segrià. El sector hoteler ha experimentat una davallada en el conjunt de la demarcació d’un 30% quant al nombre de pernoctacions i d’un 35% en el de viatgers.

El turisme rural, en canvi, ha mantingut un comportament molt bo en el conjunt de la demarcació, tant a les comarques de la plana com a les del Pirineu, amb un increment d’un 46% més de pernoctacions que l’any passat. Els càmpings i els apartaments turístics també han tancat en el conjunt del territori amb uns resultats superiors als de l’estiu de l’any passat. Els apartaments turístics han incrementat les pernoctacions un 10% i els càmpings, un 7%.

El nombre total de viatgers i de pernoctacions durant els mesos de juliol i agost en el conjunt de la demarcació han estat de 271.737 viatgers i 885.862 pernoctacions, davant els 344.956 visitants de l’any passat i les 982.832 estades de l’any passat, cosa que representa un descens d’un 21% en la xifra de viatgers i d’un 9,8% en la de pernoctacions.

Caiguda del turisme estranger

El turisme estranger ha patit un fort descens aquest estiu com a conseqüència de la pandèmia i les restriccions de mobilitat per causes sanitàries. Els establiments d’allotjament turístic de la zona del Pirineu han vist reduir-se el nombre de les pernoctacions dels turistes estrangers en un 55%, mentre que en el conjunt de la demarcació la davallada ha assolit fins al 72%, per les restriccions i el confinament que va patir la comarca del Segrià al juliol. El nombre de turistes estrangers que ha rebut la demarcació de Lleida durant aquests dos mesos d’estiu ha estat de 16.490, els quals van fer 39.447 pernoctacions, davant els 59.171 que van venir l’any passat i van generar 145.614 estades.

Rosa Pujol manifesta un sentiment agredolç pels resultats

La vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, ha valorat de forma molt satisfactòria els resultats obtinguts en el conjunt del Pirineu aquest estiu, com també el turisme rural a tota la demarcació, però ha matisat que es tracta d’un sentiment agredolç. “D’una banda, els resultats al Pirineu a l’estiu han estat bons, però l’hoteleria i la restauració a la plana s’han vist molt perjudicades. A més a més, com a conseqüència de la pandèmia la zona del Pirineu va haver de tancar la temporada d’esquí de forma precipitada a poc menys d’un mes del final previst quan estàvem tenint una bona campanya. No es va poder gaudir de la Setmana Santa i també s’ha perdut tota la temporada de primavera. Per tant, satisfacció pels bons resultats d’aquest estiu a les comarques del Pirineu i Prepirineu i en el sector del turisme rural i el càmping del conjunt del territori, però tinguem present que tot allò que s’ha perdut turísticament parlant no es podrà recuperar”.

La valoració del sector

Segons els representants dels sectors de l’hostaleria (hotels, càmpings i establiments rurals) de la demarcació de Lleida, la clientela de proximitat ha estat fonamental per salvar una temporada estiuenca que es preveia molt complicada. El sector encara ja la recta final de la temporada (que clourà oficialment el 15 d’octubre) amb uns resultats “millors dels esperats” a primers d’estiu, quan la crisi sanitària provocada per la Covid-19 feia preveure un any molt dolent. El període comprès entre mitjan juliol i mitjan setembre ha estat especialment bo, tot i que matisen que l’ocupació al Pirineu i Prepirineu ha estat superior a la de la plana de Lleida.

En línies generals, el públic que s’ha desplaçat a la demarcació ha estat familiar de proximitat, un públic que ha trobat en els espais oberts i els paratges naturals de Lleida una opció turística segura, relaxada i saludable. Alguns representants del sector remarquen també que la conjuntura sanitària ha portat a les comarques de Lleida clients nous, turistes que en condicions normals probablement solen viatjar a altres països o altres comunitats de l’Estat i que enguany han optat per visitar Lleida. La presència d’aquests turistes (que han compensat l’absència de visitants estrangers) és vista com una oportunitat, “ja que es tracta de gent que ha descobert l’oferta turística lleidatana i que possiblement pot tornar en el futur”.

El sector dels càmpings lleidatans ha viscut “un juliol, un agost i un setembre millors del que s’esperava”, segons Marta Cortina, presidenta de l'Associació de Càmpings de Lleida, amb una ocupació altíssima en l’àmbit dels bungalous i molt bona (fins a mitjan setembre) en l’àmbit de l’acampada. Les mesures de seguretat aplicades pels càmpings, la bona climatologia i “l’entorn natural i de relax” han estat claus en aquests bons resultats, segons Cortina, que ha incidit en el fet que la clientela ha estat bàsicament familiar i procedent de Catalunya, amb alguns visitants de València, el País Basc i Madrid.

El balanç del sector dels establiments rurals també ha estat superior al Pirineu i Prepirineu al que apuntaven les expectatives, segons Jaume Ramon, president de la Federació de Cases Rurals de Lleida, “amb un juliol correcte, un agost fins i tot millor que el de l’any passat i una primera quinzena de setembre bona, just fins a l’adopció de les limitacions de les reunions socials a 10 persones primer i a 6 persones després”. Ramon ha afirmat que la majoria d’hostes han estat catalans, sobretot de l’àrea metropolitana de Barcelona, amb alguns turistes de França (al nord de la demarcació) i d’altres comunitats de l’Estat, i ha incidit igualment en “la presència de clientela nova que anteriorment viatjava fora o fins i tot que no era habitual de les cases rurals”.

Pel que fa als hotels, al Pirineu han seguit la tònica general “amb un juliol bo a partir de la tercera setmana, un agost amb bons registres, similar al de l’any passat, i un setembre normal”, en paraules de Josep Castellarnau, president de la Federació d’Hostaleria de Lleida. Mentre que el balanç de les comarques de muntanya, doncs, ha estat relativament positiu, el sud de la demarcació ha tingut registres molts inferiors a causa de circumstàncies com el confinament perimetral d’algunes zones de la plana. Quant a la tipologia dels visitants, parlem de turisme familiar procedent de Catalunya i, en alguns casos, d’Aragó i de França, “amb un 80% de clients habituals i un 20% de nous clients de proximitat que, per dir-ho així, han reemplaçat els de fora que no han vingut”.    

 

Més informació:

Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
Tel. 973 24 54 08
Web: www.aralleida.cat