LA CAMPANYA DE TURISME ACTIU I ESPORTS D'AVENTURA DE LLEIDA COMENÇA AMB 234 EMPRESES, UN 5% MÉS QUE L'ANY ANTERIOR

Amb l'entrada de la primavera, l'arribada del bon temps i l'inici del desgel, les comarques de Lleida enceten la temporada 2015 de turisme actiu i esports d'aventura amb 234 empreses, distribuïdes pel conjunt de les 13 comarques lleidatanes, que ofereixen una cinquantena d'activitats de terra, d'aire i d'aigua. Aquesta xifra representa un increment d'un 5% respecte a l'oferta de l'inici de la campanya de l'any passat, quan hi havia 223 empreses, i d'un 12% respecte a les del 2013. Les previsions per a aquesta nova temporada són poder arribar als 660.000 serveis. Un any més la demarcació de Lleida manté el lideratge a l'Estat espanyol en aquest àmbit i constitueix un referent bàsic en les activitats d'aigua, de terra i d'aire.

 

La campanya dels esports d'aventura agafa pràcticament el relleu a la temporada d'esquí, que finalitzarà el 12 d'abril. La campanya 2015 ha començat amb un total de 234 empreses distribuïdes per les 13 comarques lleidatanes que, en un entorn paisatgístic privilegiat i unes excel·lents condicions naturals, ofereixen una gran diversitat de propostes de dificultat variable i pensades per a públics de tot tipus i edat.

La Diputació de Lleida, per mitjà del Patronat de Turisme, conjuntament amb l'Associació d'Empreses d'Esports d'Aventura del Pallars Sobirà, l'Ajuntament de Llavorsí i el Consell Comarcal del Pallars Sobirà, va donar el tret de sortida a la nova temporada 2015 de turisme actiu i esports d'aventura a les comarques de Lleida en un acte de presentació que va tenir lloc l'1 d'abril a Llavorsí (el Pallars Sobirà).

Durant la presentació de la campanya el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, va destacar el potencial que representen el turisme actiu i els esports d'aventura per a les comarques lleidatanes, ja que tenen una llarga tradició i un creixement sostingut que permet mantenir el seu lideratge en l'àmbit de l'Estat espanyol. Reñé va indicar que aquest any "tenim una Setmana Santa primerenca que es presta a compaginar l'inici de l'oferta de turisme actiu amb el final de la temporada de neu". Aquest fet, va afegir, permet als visitants trobar una gran oferta d'esports de tot tipus, juntament amb un paisatge excepcional.

El president de la Diputació de Lleida va explicar que els esports d'aventura van donar feina a 1.807 persones i la temporada 2014 es va tancar amb la contractació d'uns 625.000 serveis. En aquest sentit, les previsions per a aquesta nova temporada són les de poder arribar als 660.000 serveis, la qual cosa voldria dir un augment pràcticament del 6% en la contractació d'activitats de terra, d'aire i d'aigua. Reñé va manifestar sentir-se satisfet i orgullós de l'oferta que proposa el Pirineu lleidatà.

A l'acte de presentació de la temporada també hi van assistir el president del Consell Comarcal del Pallars Sobirà, Llàtzer Civis; el president de l'Associació d'Empreses d'Esports d'Aventura del Pallars Sobirà, Florido Dolcet; el vicepresident del Patronat de Turisme de la Diputació i alcalde de Rialp, Gerard Sabarich, i el director, Jordi Blanch. També hi van ser presents diversos presidents dels consells comarcals de la demarcació de Lleida, alcaldes de la comarca del Pallars Sobirà i els responsables de les empreses que van participar en la mostra i l'exhibició d'activitats en aquesta presentació.

Activitats de turisme actiu a les 13 comarques lleidatanes
Les 234 empreses que inicien la temporada aquest any 2015 representen un creixement d'un 5% respecte al nombre d'empreses de l'any passat, quan n'hi havia 223, i d'un 12% respecte a les del 2013, quan n'hi havia 206.

Segons l'estudi que porta a terme el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, de les 234 empreses de turisme actiu i esports d'aventura que avui dia ofereixen els seus serveis en el conjunt de la demarcació de Lleida, 185 pertanyen a la zona del Pirineu i Prepirineu i 49, a la plana de Lleida. L'increment d'empreses d'aquest any 2015 s'ha produït a les comarques del Pirineu, que han passat de 174 el 2014 a 185, amb un creixement d'un 6%, motivat per la creació d'empreses noves i també per una major diversificació d'algunes, que han afegit activitats i propostes de natura i de turisme actiu i esports d'aventura a les activitats d'hivern que oferien fins ara.

Les previsions per a aquesta nova temporada són poder arribar als 660.000 serveis, xifra que representaria un augment pràcticament del 6% en la contractació d'activitats de terra, d'aire i d'aigua. Aquest major optimisme de cara a la present temporada ve donat tant per l'increment de l'oferta com per les bones condicions que trobaran els aficionats a les activitats de turisme actiu a les comarques de Lleida i, de manera significativa, les relacionades amb l'aigua, gràcies a les fortes nevades d'aquest  hivern que deixaran unes bones condicions per a totes les activitats de riu amb el desgel, com també per la millora en el comportament turístic que s'està notant en els darrers temps a la demarcació de Lleida.

Pel que fa al balanç de la temporada anterior, cal destacar que les empreses van oferir uns 625.000 serveis de turisme actiu, un 5% més que l'any 2013. Les empreses van fer uns 310.000 serveis d'activitats terrestres, 305.000 serveis d'activitats d'aigua i uns 10.000 d'aèries.

El ràfting va continuar essent el producte estrella de les diferents modalitats de turisme actiu i esports d'aventura durant l'any 2014, amb uns 145.000 serveis contractats, seguit del descens de barrancs amb poc més de 105.000 serveis. Pel que fa als esports de terra, les activitats de trekking-senderisme es van situar en la primera posició amb gairebé 100.000 serveis; també el BTT va tenir prop de 100.000 serveis contractats, mentre que l'hípica va continuar tenint força rellevància amb 50.000 serveis. També s'ha pogut constatar que hi ha una tendència a l'alça de llogar els serveis d'un guia especialitzat en senderisme.

L'impacte econòmic del sector ascendeix a 76 milions d'euros
L'impacte econòmic d'aquest sector el 2014 va ser de 76 milions d'euros (considerant els ingressos procedents de l'activitat mateixa, l'allotjament i la restauració), que representa un increment d'uns 10 milions més respecte al 2013. Si considerem només els serveis oferts per les empreses del sector, el volum de negoci és de 27 milions d'euros. Els esports d'aventura donen feina a 1.807 persones, de les quals unes 667 treballen a temps complert, unes 429 a temps parcial i unes 711 són personal bàsicament autònom.

El client de les empreses de turisme actiu que visita la demarcació lleidatana continua essent majoritàriament de Catalunya (el 73,4% del total), sobretot de Barcelona i de la seva àrea metropolitana (70%), seguit del procedent de la demarcació de Lleida (15%), de Tarragona (10%) i de Girona (5%). Un altre 15,4% es desplaça des d'altres comunitats autònomes —bàsicament de Madrid (30%), el País Basc (27%) i la Comunitat Valenciana (25%)—, mentre que l'11% correspon al mercat estranger i és sobretot d'origen francès, holandès i anglès, sense oblidar el client israelià.

Alta ocupació turística per Setmana Santa
La Diputació de Lleida preveu una bona ocupació turística per a aquestes vacances de Setmana Santa a les zones turístiques de les comarques de Lleida. La mitjana d'ocupació del Dijous Sant al Dilluns de Pasqua es podria situar al voltant del 85% entre les diferents modalitats d'allotjament turístic reglat. La millor ocupació turística es donarà a les zones del Pirineu i a les proximitats de les estacions d'esquí, tret del turisme rural, que mantindrà una ocupació alta de manera homogènia a tota la demarcació de Lleida.

Els darrers dies d'esquí, l'inici de la campanya d'esports d'aventura i turisme actiu, el turisme rural, de natura i cultural i la gastronomia són els principals punts d'atracció per als visitants.

 

Més informació:

Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
Tel. 973 24 54 08
Web: www.aralleida.cat