“TERRITORI DE MASIES”, NOU PRODUCTE TURÍSTIC PER PROMOCIONAR EL SUD DEL SOLSONÈS

 

La proliferació de masies és un dels trets característics i específics que donen personalitat al Solsonès i que el diferencien de la resta de comarques de Lleida, on no hi ha gaires cases rurals tradicionals de Catalunya. Amb l’objectiu de consolidar el sector turístic del sud del Solsonès, basat principalment en el turisme familiar i cultural de proximitat, entitats, ens locals i empreses relacionades amb el turisme o el producte local impulsen el projecte “Territori de Masies”, que posa en valor el territori a partir dels eixos temàtics de la Catalunya Vella, el barroc rural i les guerres carlines.
 

“Territori de Masies” neix amb la pretensió de dinamitzar i promocionar el territori i la cultura del sud del Solsonès a partir del treball en xarxa entre entitats culturals, iniciatives de turisme, d’hostaleria, agricultors i ramaders de productes locals i de qualitat i totes les persones interessades. A més d’afermar el sector turístic a la zona meridional de la comarca, en un context adaptat al turisme familiar i cultural de proximitat, es pretén consolidar una identitat i una marca comuna per a tot el territori, coherent amb la del Solsonès i la Catalunya Central, a partir del desenvolupament del recurs de les guerres carlines, el barroc rural i la Catalunya Vella (relacionada amb la ruta nacional del Pirineu Comtal).

La primera fase del projecte “Territori de Masies” ha culminat amb l’ordenació i la difusió del web www.territoridemasies.cat com a centre de recursos turístics i culturals del sud del Solsonès i la creació d’una xarxa d’uns 30 establiments i empreses adherits al projecte. A més, s’han instal·lat plafons interpretatius del territori a partir de la Catalunya Vella, el barroc rural i el carlisme, amb la incorporació de les noves tecnologies de la informació i de la comunicació i en especial el codi QR (Quick Response Barcode) per vincular els plafons al web i dotar els continguts temàtics del dinamisme i la flexibilitat necessaris.

Durant la presentació de la primera fase de “Territori de Masies”, celebrada a la seu de la Diputació de Lleida, Jordi Padró, membre de la consultora STOA, va explicar que “la iniciativa parteix de la societat civil i gràcies a un procés participatiu en el qual tots els agents del territori han treballant braç a braç”. Va afegir que amb aquest projecte “s’intenta que el visitant descobreixi l’ànima, el sentit, la personalitat i la idiosincràsia d’un territori amb un paisatge, uns recursos i una història singulars”. “Cal treballar –va continuar Padró– al servei de l’emotivitat i l’experiència del visitant”. Padró va dir també que “Territori de Masies” incideix en tres moments històrics clau del sud del Solsonès que li donen singularitat i especificitat i que són la Catalunya Comtal, el barroc rural i les guerres carlines.

El projecte interpretatiu es plasma fins ara en plafons informatius situats al santuari de Pinós, el santuari del Miracle, Clariana de Cardener, la Torre de Perecamps (Llobera), la Torre d’Ardèvol (Pinós), Prades de la Molsosa i Sant Climenç (al municipi de Pinell del Solsonès), i mitjançant el web www.territoridemasies.cat. Es tracta, doncs, de promocionar el patrimoni cultural material i immaterial amb la creació de productes turístics i rutes per a la interpretació del territori, la realització d’activitats i jornades destinades a públics diversos, a més de la promoció de les fires i les activitats festives tradicionals. 

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha col·laborat amb al projecte “Territori de Masies”, que dinamitza i coordina l’Arada, Creativitat Social i que és impulsat des de la població, les entitats i les empreses interessades a potenciar el turisme al sud del Solsonès –format pels municipis de Clariana de Cardener, Llobera, la Molsosa, Pinell del Solsonès, Pinós i Riner–, en una iniciativa pionera que obre camins per a l'ús futur de les noves TIC en la informació turística i la interpretació del patrimoni.

El projecte “Territori de Masies” va néixer impulsat des de la societat civil, amb un procés participatiu i de treball en xarxa anomenat ACTUA i coordinat per l’Arada, Creativitat Social que es va iniciar l’any 2009 i en el qual hi ha involucrats les associacions culturals de la zona, l’associació Turisme Rural del Solsonès, diferents entitats professionals, associacions de propietaris forestals i els ajuntaments de Pinós, la Molsosa, Pinell del Solsonès, Riner, Clariana de Cardener i Llobera. Des del gener del 2009, entitats i empreses interessades es reuneixen en convocatòries obertes per concretar objectius i mobilitzar-ne els recursos necessaris. En l’actualitat el grup de treball és format per unes 60 persones que pertanyen a més de 30 entitats i ens locals i prop de 30 empreses relacionades amb el turisme o el producte local.

Més informació:

Territori de Masies 
tmsolsones@larada.net
Tel. 660 52 85 82
Webs: www.territoridemasies.cat / www.larada.net / www.actuasolsones.wordpress.com