CAMPANYA TURÍSTICA D’“AITONA EN FRUITA”


La tercera edició de la temporada de promoció turística de la recol·lecció de la fruita a Aitona, “Aitona en Fruita”, que forma part del projecte Fruiturisme, permet oferir durant l’estiu visites guiades pels camps fructícoles i pel patrimoni local i donar a conèixer el nou segell de qualitat “Fruita d’Aitona”, impulsat per l’Ajuntament. D’altra banda, la ruta de la flor del presseguer d’Aitona ha estat reconeguda amb el premi a la millor experiència turística en el marc dels Guardons del Turisme de Catalunya 2019.


La campanya de promoció turística “Aitona en Fruita”, impulsada per l’Ajuntament d’Aitona, té com a objectiu acostar al gran públic el món de la fruita i difondre els valors fructícoles del municipi i del conjunt de les terres de Lleida. En aquesta tercera edició el projecte se centra, novament, en el moment de la collita de la fruita (nectarines, paraguaians i préssecs rojos). Per tant, al llarg de l’estiu s’ofereixen visites guiades pels camps fructícoles i per diferents espais del patrimoni local de la mà de guies i pagesos.

Durant els mesos de juliol, agost i fins al 14 de setembre es duran a terme diferents visites guiades pels camps fructícoles, en horari de matí i en grups reduïts, que formen part de la campanya “Aitona en Fruita”. En aquestes visites, a les quals es poden accedir amb reserva prèvia –enviant un correu electrònic a turisme@ajuntamentaitona.cat o trucant al telèfon 973 79 40 10– i que tenen places limitades per garantir una atenció personalitzada, els visitants gaudeixen de l’acompanyament i de les explicacions dels pagesos de la zona.

Les visites –d’una durada aproximada de tres hores– tenen un preu de 12 € i comencen a les 9.30 h a la plaça del Pavelló Poliesportiu Municipal. El recorregut guiat comença pels camps fructícoles de la mà d’un pagès local i seguidament es du a terme una visita al conjunt patrimonial de l’ermita de Sant Joan de Carratalà o a la Cova del Pare Palau.

Així, la campanya dóna continuïtat a les diferents etapes del cicle de vida de l’arbre fruiter, que té el seu punt àlgid a la primavera, durant la temporada de floració –que enguany ha arribat a la setena edició–, quan el mar rosa dels presseguers tenyeix el paisatge d’aquesta població del Baix Segre i atreu milers de turistes als camps en flor.

En aquest sentit, les rutes d’estiu ofereixen la possibilitat de conèixer de prop els camps de fruita. Els visitants poden collir fruita directament de l’arbre i gaudir, a través de la seva pròpia experiència i de manera didàctica, del procés de recol·lecció, les tasques dels pagesos i despertar els sentits amb el tast de la fruita recent collida de l’arbre. A més, al final de cada visita, els assistents tenen l’oportunitat de comprar fruita acabada de collir i emportar-se cap a casa una caixa amb la fruita que han recol·lectat.

Els visitants poden complementar aquesta experiència amb altres rutes que es poden fer per lliure, ja sigui en bicicleta o a peu, i que estan totalment senyalitzades, com la “Ruta de l’arbre fruiter” (de 5,7 km) o la “Ruta de la Serra Brisa” (de 4,45 km). Durant tot l’any també poden fer visites a elements patrimonials o arqueològics o gaudir del recorregut que ofereix Aitona com a turisme religiós, amb la iniciativa pionera “Aitona, bressol de Sants”, que ofereix rutes pel patrimoni religiós del municipi amb l’objectiu de donar a conèixer el llegat de Santa Teresa Jornet, del Pare Francesc Palau i del beat Josep Camí.

Segell de qualitat “Fruita d’Aitona”
En el marc de la tercera campanya “Aitona en Fruita”, l’Ajuntament ha presentat la que ha estat la gran novetat d’enguany: la marca “Fruita d’Aitona, la més dolça del mon!”. Un segell de qualitat impulsat de manera pionera pel consistori amb l’objectiu de consolidar el rol d’Aitona com a capital catalana del turisme de la fruita i continuar potenciant la fruita aitonenca com a reclam turístic i com a motor de desenvolupament i d’oportunitats per a Aitona i la seva gent.

L’alcaldessa d’Aitona i vicepresidenta del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Rosa Pujol, va assegurar que “la Fruita d’Aitona és un segell distintiu que identificarà el producte produït a Aitona, posarà en valor les seves qualitats i ens obrirà noves oportunitats de comercialització. Una marca, en definitiva, que ens farà somiar, per què no, en la possibilitat d’aconseguir en el futur una “Denominació d’Origen”.

La campanya “Aitona en Fruita” és una de les activitats de Fruiturisme. Aquest projecte, nascut l’any 2011 a Aitona, és un concepte d’experiència turística que proposa una vivència única, plena de sensacions, sabors i dolces degustacions. A més, és un dinamitzador econòmic que suposa un benefici important per al teixit comercial del poble. Els quatre restaurants i els bars d'Aitona i de l'entorn del municipi també noten l'afluència de visitants, que omplen els seus respectius locals.

Cal destacar el suport de la Diputació de Lleida a aquesta iniciativa per la seva aportació a l’àmbit turístic i perquè posa en valor uns paisatges i un territori en un projecte que compta amb la implicació de tota la gent del poble d’Aitona i, alhora, genera noves oportunitats de negoci per mitjà dels productors locals. 

Premi a l’excel·lència turística
La ruta de la flor del presseguer d’Aitona, que es desenvolupa a la primavera, ha estat reconeguda amb el premi a la millor experiència turística en el marc dels Guardons del Turisme de Catalunya 2019 convocats pel Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat. Aquesta distinció és un dels màxims reconeixements en matèria turística que atorga la Generalitat per reconèixer el treball del sector turístic català i la seva contribució perquè Catalunya sigui una destinació turística referent a escala internacional. 

 

Més informació:

Ajuntament d’Aitona
Tel. 973 79 40 10
Web: www.fruiturisme.info

E-mail: turisme@ajuntamentaitona.cat