LA COL·LEGIATA DE MUR, PROTAGONISTA DE L’ANY DEL TURISME CULTURAL


Amb el lema “Mur: cent anys de l’arrencament de les pintures”, el Pallars Jussà acollirà un ampli programa d’actes turístics i culturals destinats a recordar els fets ocorreguts el 1919 i posar en valor el patrimoni romànic de la zona.


L’estiu del 1919, tres experts italians en la tècnica de l’strappo van arrencar les pintures de l’absis de la canònica de Santa Maria de Mur (un pantocràtor del segle XII), comprades pel marxant d’art nord-americà Ignasi Pollak al mossèn responsable de la parròquia. A Barcelona, les va adquirir el col·leccionista Lluís Plandiura, que les va enviar a Nova York, on, l’abril de 1921, van ser adquirides en subhasta pel Museum of Fine Arts de Boston, on segueixen avui dia. Arran d’aquest succés, la Mancomunitat de Catalunya i la Junta de Museus van començar a treballar per evitar la venda del patrimoni dels Pirineus, i molta part de l’art romànic va ser traslladat al MNAC.

Cent anys després, l’Ajuntament de Castell de Mur i diverses institucions, associacions i empreses han unit esforços per commemorar aquells fets i donar a conèixer el patrimoni artístic del territori a través d’un ampli programa d’activitats.

L’acte central —i tret de sortida— del programa ha estat l’Aplec de Mur, el dia 5 de maig, on, a banda dels actes tradicionals (visita al castell i al claustre de la canònica, rebuda de les banderes portades pels majordoms dels pobles de l’antiga pabordia de Santa Maria de Mur, dinar de germanor, etc.), cal esmentar la presència d’un grup de periodistes i operadors turístics nord-americans interessats en l’art romànic català.

Altres actes destacats del programa són les jornades i les visites tècniques a esglésies de la zona, xerrades divulgatives, visites escolars, una recreació teatral de l’arrencament de les pintures, l’elaboració d’un audiovisual divulgatiu, l’exposició de fotografies originals de les pintures de Mur o el debat entre Manel Vilar, autor del llibre Lluís Plandiura. El gran col·leccionista,i Martí Gironell, autor de la novel·la Strappo, centrada en les relacions entre col·leccionistes i institucions en l’arrencament de pintures.

L’antiga canònica de Santa Maria de Mur s’alça al costat de l’antic castell de Mur, dalt d’un turó encinglerat sobre la Noguera Pallaresa, a l’entrada de la Conca de Tremp. Va ser fundada pels comtes de Pallars Jussà Ramon V i Valença l’any 1057. L’església la va fer consagrar el 1069 el seu fill, Pere Ramon, el qual hi va instituir una comunitat de canonges augustinians. La canònica, que posseïa el domini d’una extensa àrea que conformava la pabordia de Mur, estava vinculada directament a Roma. El 1592 va ser secularitzada i va esdevenir una col·legiata. Finalment, el 1851 va passar a ser una simple parròquia rural.

Hi destaquen l’església i el claustre. La primera constava originàriament de tres naus, encapçalades per tres absis semicirculars, però la nau septentrional, mig esfondrada, va ser transformada en un seguit de capelles. Tres de les ales del claustre, de planta rectangular i situat al davant de l’església, van ser restaurades els anys 1932-35 pels Amics de l’Art Vell, mentre que la quarta, la de migdia, ha estat reconstruïda per la Generalitat de Catalunya i se n’han recuperant alguns capitells vells.

Quant al veí castell de Mur, constitueix l’exemple de fortalesa romànica del segle XI més ben conservada de tot Catalunya. Va ser centre de la baronia de Mur i es documenta ja l’any 969. Al segle XI, pertanyia als comtes de Pallars Jussà i, posteriorment, va passar al llinatge dels Mur, que de castlans van esdevenir els senyors.

La iniciativa Mur: cent anys de l’arrencament de les pintures s’emmarca dins l’Any del Turisme Cultural 2019, organitzat conjuntament per l’Ajuntament de Castell de Mur, l’IDAPA, el Bisbat d’Urgell, el Consell Comarcal del Pallars Jussà, el MNAC, l’associació Pirineus.Watt, Peperepep Cultural i Cal Soldat.

 

Més informació:

Lorena Farràs Pérez (responsable de comunicació Any Mur)
Tel. 686 48 44 41