EL PARC NATURAL DE L’ALT PIRINEU FORMA PART DEL NOU PARC PIRINENC DE LES TRES NACIONS


El Parc Natural de l’Alt Pirineu, el Parc Natural Regional de Pyrénées Ariégeoises a França i els parcs naturals andorrans de la Vall de Sorteny i el Comunal de les Valls del Comapedrosa s’han unit, mitjançant un protocol de col·laboració internacional que es va signar el 24 d’agost, per crear el Parc Pirinenc de les Tres Nacions, una marca d’identitat comuna de promoció turística, dinamització socioeconòmica i intercanvis en matèria de sostenibilitat i patrimoni natural.


Aquesta marca servirà per facilitar la promoció turística conjunta amb l’objectiu de posicionar aquesta àrea geogràfica transfronterera al mapa del turisme de natura a Europa. Es tracta d’una de les àrees protegides transfrontereres més extenses del continent europeu, que suma més de 428.700 hectàrees i 158 municipis, dels quals 15 són de les comarques lleidatanes de l’Alt Urgell (Montferrer i Castellbò i les Valls de Valira) i el Pallars Sobirà (Alins, Alt Àneu, Esterri d’Àneu, Esterri de Cardós, Farrera, la Guingueta d’Àneu, Lladorre, Llavorsí, Rialp, Soriguera, Sort, Tírvia i Vall de Cardós).

La línia fronterera que agrupa els quatre parcs és la zona més extensa dels Pirineus sense afectació de cap gran infraestructura transfronterera com ara carreteres, vies de tren i línies elèctriques d’alta tensió.

Malgrat agrupar-se sota una mateixa marca, els quatre parcs naturals continuaran gestionant-se de manera independent com fins ara. La diferència és que l’acord permetrà desenvolupar i potenciar els intercanvis i les col·laboracions entre les comunitats de les valls de banda i banda de la frontera, per implementar accions al voltant del patrimoni natural i cultural, tant el material com l’immaterial: el paisatge, els itineraris transfronterers, les iniciatives per al desenvolupament sostenible, la valorització dels recursos i el desenvolupament de l’economia local, la mobilitat, el turisme sostenible i l’ecoturisme, la promoció d’energies renovables i l’adaptació al canvi climàtic.

Les quatre parts signatàries aportaran al projecte recursos materials i personals per col·laborar i avançar en accions conjuntes. En aquest sentit, treballaran per obtenir el finançament necessari per impulsar un pla d’accions, mitjançant fons propis i fons europeus, especialment els Interreg POCTEFA (Programa de Cooperació Territorial Espanya-França-Andorra) o altres d’interès, com els LIFE o FEDER.

Fruit de la signatura del protocol de col·laboració es formarà una comissió de treball conjunt per estudiar i programar accions a desenvolupar els pròxims anys. Les primeres seran la creació, l’ús i la promoció d’un logotip identificatiu comú, com també la publicació d’un mapa divulgatiu del Parc Pirinenc de les Tres Nacions i un apartat específic sobre aquest parc al web de cadascun dels espais naturals que en formen part. Paral·lelament, es preveu començar a dissenyar un projecte conjunt per presentar-lo a la pròxima convocatòria dels fons Interreg POCTEFA, on es prioritzarà la col·laboració entre comunitats i valls frontereres d’una banda i l’altra de la frontera.

15è aniversari del Parc Natural de l’Alt Pirineu
La creació de la marca Parc Pirinenc de les Tres Nacions coincideix amb el 15è aniversari del Parc Natural de l’Alt Pirineu i amb l’aprovació de l’ampliació dels límits geogràfics d’aquest espai natural en 9.466,91 hectàrees noves, amb la inclusió de sectors d’alt interès natural i paisatgístic, de fons de vall i mitjana muntanya, que havien quedat exclosos en la seva creació l’1 d’agost de 2003. D’aquesta manera l’espai protegit passa de les 69.850,30 ha inicials a les 79.317,21 ha actuals. 

L’augment de la superfície i la recuperació actual de la capacitat pressupostària de l’òrgan gestor contribuiran a mantenir aquest espai com un referent a Catalunya en desenvolupament sostenible i conservació del patrimoni natural en els pròxims anys.

Amb aquesta ampliació de la superfície es tanca un llarg procés que es va iniciar el 2012, a petició de diversos ajuntaments del Pallars Sobirà i l’Alt Urgell, per tal de millorar la gestió del parc i aprofitar l’actiu econòmic que representa, a més de contribuir a la preservació del patrimoni natural, geològic i cultural d’aquest àmbit. A més, l’ampliació serveix per ordenar i dotar de coherència la protecció d’aquesta àrea, per tal com incorpora sectors ja inclosos en altres figures de protecció, com ara el Pla d’Espais d’Interès Natural (PEIN) i la Xarxa Natura 2000.

Gràcies a la inversió impulsada pel Parc Natural de l’Alt Pirineu en equipaments d’ús públic durant els seus 15 anys d’existència, té 19 portes d’entrada principals, 7 centres d’informació al visitant, com també 18 centres d’interpretació associats de titularitat pública i privada per facilitar la descoberta d’aquest indret. Disposa de més de 950 km de xarxa de camins senyalitzats, 23 miradors panoràmics nous, millores diverses en els 11 refugis guardats i 9 refugis lliures, i 78 itineraris nous a peu de diferent dificultat, alguns adaptats a persones amb mobilitat reduïda, d’acord amb la voluntat del parc d’apropar a tothom la riquesa natural, geològica i cultural de les seves valls.

A més, cal destacar-ne l’impacte econòmic directe del turisme en 14 milions d’euros –el 2017 va rebre prop de 314.000 visitants–, la creació de noves empreses com les 6 firmes de guies-interpretadors acreditades pel parc natural i de productes locals artesans i agroalimentaris, l’important suport a la ramaderia extensiva per a la conservació del paisatge, com també la millora de l’estat de conservació de nombroses espècies i hàbitats. En aquest sentit, comprèn més de 200 hàbitats diferents, a més de 25 espècies de flora amenaçades o rares, i 284 espècies de vertebrats. Inclou alguns del pics més emblemàtics, com ara la Pica d’Estats (3.143 m), i 144 estanys d’origen glacial.

15 anys de la marca “Pirineus”
L’Agència Catalana de Turisme (ACT) va crear ara fa 15 anys el programa “Pirineus” amb la intenció que aquesta marca aglutinés totes les ofertes turístiques de les onze comarques catalanes que travessa la serralada i amb l’objectiu, també, de desestacionalitzar l’afluència de turistes a les muntanyes del massís. Dins de la marca hi ha representats la Generalitat de Catalunya per mitjà de diferents organismes, les diputacions de Barcelona, Girona i Lleida i, des de fa uns tres anys, l’Ajuntament de Barcelona.

La marca “Pirineus” compleix 15 anys, en els quals s’ha convertit en una de les més distingides del país, i cada vegada té més reconeixement internacional. Però té el repte pendent de desestacionalitzar la presència dels turistes, ja que entre el 54 i el 74% visiten el territori als mesos de juliol, agost i setembre. Així, l’Agència Catalana de Turisme (ACT) treballa en la diversificació de l’oferta, la desconcentració dels llocs de l’oferta, la desestacionalització i la recerca d’estratègies per tal de generar més despesa del turista que visita el massís.

Enguany, aprofitant que la Comissió Europea ha designat el 2018 com a Any del Patrimoni Cultural, s’està aprofundint en tota l’oferta que hi està relacionada i treballant per a la millora dels productes turístics, tot cercant que siguin més assimilables a les experiències completes. En aquest sentit, l’ACT té en marxa l’Start-DMC-Tourism, un projecte que pretén estimular i incrementar la presència de productes turístics experiencials, que faciliten una experiència completa –per exemple, barrejar turisme actiu i cultural, gastronomia i allotjament– i no només una visita, i la seva comercialització.

Més informació:

Parc Natural de l’Alt Pirineu
Tel. 973 62 23 35
Web: http://parcsnaturals.gencat.cat/ca/alt-pirineu

Casa dels Parcs dels Pirineus-Oficina del Parc Natural a l’Alt Urgell
Tel. 973 36 09 54