VALORACIÓ MOLT ALTA EN REPUTACIÓ ON-LINE PER ALS PRINCIPALS RECURSOS DE TURISME ACTIU DE LA DEMARCACIÓ DE LLEIDA


El nou sistema d'intel·ligència on-line implementat pel Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha permès constatar una valoració molt alta dels principals recursos de turisme actiu del conjunt de les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida, acompanyada d'un increment notable en el volum de noves opinions emeses pels turistes a Internet, segons l’Estudi de Reputació On-line del Turisme Actiu de la demarcació de Lleida elaborat aquest any 2018.


Es tracta d’un estudi innovador, que s’ha dut a terme en col·laboració amb l'empresa especialitzada Vivential Value, en el qual s'han analitzat 14.270 opinions de turistes estatals i estrangers relatives a 125 recursos de turisme actiu i 60 destinacions del conjunt de les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida.

Entre els principals indicadors obtinguts en l'estudi, destaca l’elevadíssim Índex de Reputació On-line (iRON) dels recursos de turisme actiu de la demarcació de Lleida, que arriben en el seu conjunt al 9,18 sobre 10. Des del punt de vista de la segmentació per nacionalitats, s’observa que el 84% de totes les valoracions i les opinions han estat emeses per usuaris locals i estatals, alhora que els estrangers acumulen un 16% d’aquestes opinions on-line (amb un iRON de 9,45).

Els recursos amb una major i millor contribució al conjunt de la reputació del turisme actiu de Lleida són els espais naturals com el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici (amb un iRON de 9,70), el Parc Natural de l’Alt Pirineu (9,39) i el Parc Natural del Cadí-Moixeró (9,25). Tots tenen un elevat iRON d’entre 9,20 i 9,70, i acumulen gairebé 4.000 opinions de turistes. També trobem les activitats d’aigua (ràfting, canoa, caiac, descens de barrancs, etc.) o de neu (estacions d’esquí, activitats a la neu, monitors, guies, etc.), que, juntament amb els espais naturals, acumulen més del 82% del total d’opinions.

Entre els recursos de turisme actiu destacats, tant en volum d'opinions com en valoració dels seus visitants, es troben també les destinacions de Port del Comte, l’Aran Park, el congost de Mont-rebei, Boí Taüll, el Parc Olímpic del Segre, Espot Esquí, Port Ainé, el Saut deth Pish o Baqueira Beret.

A més, aquest nivell de satisfacció i reputació s'ha vist acompanyat per un increment molt notable en el volum de noves opinions emeses pels turistes amb relació a la seva experiència de turisme actiu i de natura (que en el cas de Google ha generat 3.000 opinions noves en els quatre primers mesos del 2018), cosa que confirma l'elevada visibilitat d'alguns d'aquests recursos a les plataformes que serveixen d'inspiració i decisió a altres turistes.

Comercialització de 814 ofertes
Pel que fa a la comercialització, s’han localitzat 814 ofertes d’activitats de turisme actiu a Lleida, dins d’un total de sis portals de comercialització on-line, cosa que denota una correcta visibilitat del sector a Internet i és una bona posició de partida davant l’esperada eclosió del volum de compra i reserva d’activitats turístiques per aquest canal on-line.

Els preus mitjans de les diferents tipologies d’activitat són molt heterogenis i estan molt condicionats per si es tracta d’activitats amb nits d’allotjament, paquets de diverses activitats o simplement la durada d’una activitat concreta. Per aquest motiu s’han d’entendre aquests preus mitjans en clau d’orientació general. Les activitats aquàtiques són les que lideren clarament el volum d’ofertes publicades, amb un 37% del total d’experiències de turisme actiu localitzades (amb el ràfting i el barranquisme al capdavant d’aquestes activitats d’aigua), seguides de les activitats de neu i d’aire, ambdues amb un 12% del total.

En aquesta línia de presència on-line, el Patronat de Turisme està dissenyant accions encaminades a millorar la visibilitat per al cas d'altres recursos i destinacions que s'han identificat com a menys presents en les principals pàgines de turisme, de manera que es pugui reforçar encara més el posicionament del turisme actiu i de natura, tant del Pirineu com de les Terres de Lleida, en aquelles plataformes d'Internet en les quals el turista es recolza de manera majoritària en els seus processos de decisió.

El sistema d'indicadors que inclou aquest monitor del turisme actiu ha permès segmentar els resultats per variables com l'àmbit geogràfic (incloent dues marques turístiques i 13 comarques) o per variables com la tipologia de clients o fins i tot els moments de l'any en què van visitar els recursos de turisme actiu.

Tot això permetrà establir una planificació estratègica d’accions a partir de l’explotació de la informació obtinguda, que podrà complementar-se amb altres capes de coneixement turístic ja disponible en la destinació, la qual cosa facilitarà la presa de decisions per assegurar la millor experiència del turista que visita les comarques de Lleida i les seves activitats de turisme actiu.

L’estudi s’ha fet a partir d’una mostra en la qual s’han analitzat més de 14.270 opinions de turistes on-line compartides en plataformes de turisme. L’empresa especialitzada en innovació en intel·ligència turística Vivential Value, que ha dut a terme aquest estudi, ha implementat en aquest projecte metodologies pròpies, especialment dissenyades per al sector turístic, anomenades Monitor de Reputació Online™ i Monitor de Comercialització Online™.

 

Més informació:

Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
Tel. 973 24 54 08
Web: www.aralleida.cat