LES COMARQUES DE LLEIDA VAN REBRE L’ANY PASSAT 1,66 MILIONS DE VISITANTS PROCEDENTS DE CATALUNYA


Les comarques de Lleida van rebre l’any passat 1.661.000 visitants procedents de Catalunya, entre turistes i excursionistes, segons un estudi de la Càtedra de Turisme d’Interior i de Muntanya de la Universitat de Lleida sobre les dades de l’enquesta sobre el turisme català que visita la demarcació lleidatana.

El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, va presentar en el marc del saló B-Travel, que ha commemorat enguany els 25 anys de la mostra, les dades de l’enquesta sobre el turisme català que visita la demarcació de Lleida. L’estudi ha estat finançat amb les aportacions de la Diputació de Lleida a la Càtedra de Turisme d’Interior i de Muntanya (Càtedra TIM) que dirigeix el professor de la UdL Francisco Garcia. El vicepresident de la Diputació i del Patronat, Gerard Sabarich, i el director del Patronat, Juli Alegre, van participar també en la presentació.

Joan Reñé va afirmar que l’estudi remarca la importància que el mercat català té per al turisme de Lleida, especialment de l’àrea metropolitana de Barcelona. Aquest flux de visitants, que inclou turistes i excursionistes, genera un impacte econòmic d'uns 600 milions d’euros l'any.

L’enquesta elaborada per l’empresa GESOP per a la Càtedra de Turisme d’Interior i de Muntanya (Càtedra TIM), que impulsa el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida conjuntament amb la Universitat de Lleida, corrobora la importància quantitativa i qualitativa que representa el turisme català per als diferents pobles, ciutats i territoris de les comarques de Lleida. És una enquesta amb una mostra significativa i important, atès que s’ha fet mitjançant 1.600 persones entrevistades.

El resultat d’aquesta enquesta, que es va dur a terme al final del mes d’octubre del 2016, pren com a període de referència l’any transcorregut entre setembre del 2015 i setembre del 2016. L’estudi es va presentar en el marc del saló B-Travel, adreçat al públic de proximitat, principalment de Barcelona i la seva àrea metropolitana, d’on prové més del 60% del turisme que visita anualment les comarques de Lleida. L’objectiu d’aquesta enquesta ha estat disposar per primer cop d’una radiografia sòlida del volum, les característiques i les motivacions, les destinacions i els impactes econòmics del principal flux de visitants que reben les contrades de Lleida any rere any, que és el que protagonitzen els turistes i els visitants que procedeixen de la resta de Catalunya, principalment de la zona de Barcelona i de la seva àrea d’influència.

L’estudi xifra en 1.661.000 el nombre de catalans, majors de 16 anys i residents a la resta de Catalunya, que van visitar com a mínim una vegada en el període d’un any algun indret de la demarcació de Lleida, ja sigui per motius de negocis, familiars, estudis, comerç, oci i turístics, entre d’altres. Aquesta xifra representa que el 28,2% dels residents a la resta de Catalunya van visitar alguna vegada les comarques lleidatanes. El perfil d’aquests visitants és majoritàriament persones de mitjana edat, catalanoparlants, ocupats i amb estudis superiors.

Aquest nombre de catalans van viatjar a les comarques de Lleida unes 4,2 vegades de mitjana, amb la qual cosa la xifra de desplaçaments generats al llarg d’un any va ser de 6.976.000. D’aquest nombre de desplaçaments, un 69% van ser fruit de viatges de caire divers, mentre que els turístics van representar el 31% del total, és a dir, 2,1 milions de desplaçaments per turisme.

L’enquesta també posa de manifest que dels 1.661.000 visitants, només un 58% van pernoctar com a mínim una vegada i dels que ho van fer, un 37% es van allotjar en establiments de turisme reglat com ara hotels, turisme rural, apartaments turístics, etc. L’altre 63% dels que hi van pernoctar ho van fer en habitatges de familiars i amics o bé en segones residències o habitatges en propietat.

El 42% restant dels visitants són excursionistes, que generen al cap de l’any uns 4,7 milions d’excursions al territori, però no arriben a fer-hi cap pernoctació. Aquest volum important de viatgers es dissemina pel conjunt del territori durant tot l’any, i reflecteix motivacions molt plurals i una temporalitat menys concentrada que la que s’aconsegueix entre la gent que ens visita i pernocta (turistes).

Les comarques més visitades van ser el Segrià, el Pallars Sobirà, el Pallars Jussà, la Noguera i la Val d’Aran i els municipis que van concentrar el major nombre de visitants van ser la mateixa ciutat de Lleida, Balaguer, Sort, la Seu d’Urgell, Tàrrega, Vielha e Mijaran, Cervera, Tremp, Esterri d’Àneu, Llavorsí i Mollerussa, com també els municipis en els quals es troben situades les estacions d’esquí del Pirineu de Lleida, principalment les que ofereixen la modalitat d’alpí.

L’estiu és l’època de l’any en què arriba un major nombre d’excursionistes i de turistes, seguit de l’hivern i en menor grau per Setmana Santa, i es detecta un moviment principalment dels anomenats excursionistes, és a dir, els que no hi pernocten, durant tot l’any.

Uns 600 milions d’impacte econòmic
La mitjana de despesa per dia és de 89 euros. En canvi, la mitjana de despesa per als excursionistes és de 72 euros, mentre que els turistes que hi pernocten gasten uns 105 euros/dia. Per tant, podem dir que la despesa generada pels residents de la resta de Catalunya a la demarcació de Lleida és d’uns 600 milions d’euros l’any. Quan parlem de despesa directa, cal tenir present també que té efectes indirectes importants en altres sectors econòmics situats al territori i que dupliquen en molts casos la generació directa de recursos produïda pel turisme i l’oci.

Tota aquesta informació generada per la Càtedra de Turisme es posa al servei de tots els agents institucionals i empresarials turístics, per tal de continuar desenvolupant accions per promoure i consolidar el turisme pel conjunt de les comarques de Lleida. Tots els estudis que ha elaborat la Càtedra de Turisme es poden consultar al web de l’Observatori Turístic del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida (observatorituristic.aralleida.com).

Promoció de l’oferta turística lleidatana al B-Travel
La demanda d’informació sobre l’oferta de turisme familiar, turisme rural, natura, cultura, gastronomia i turisme actiu amb vista al pròxim pont de l’1 de maig com també a les vacances d’estiu va centrar la major part de les peticions fetes sobre l’oferta turística de les comarques de Lleida durant els tres dies que es va celebrar el saló B-Travel al recinte firal de Montjuïc de Fira Barcelona.

Els diferents recursos naturals de les comarques de Lleida van tenir una bona demanda d’informació. Entre els productes més demandats es van situar el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, els dos parcs naturals del Pirineu de Lleida, el congost de Mont-rebei i l’estany d’Ivars i Vila-sana. També el turisme actiu i els esports d’aventura van generar força demanda d’informació, a més del turisme rural i l’oferta cultural, amb la Vall de Boí, la mateixa Seu Vella de la ciutat de Lleida i el monestir de Vallbona de les Monges de la Ruta del Cister, com també la Festa de les Falles del Pirineu.

Els visitants també van mostrar interès per rebre informació sobre la Ruta del Vi de Lleida i l’oferta d’enoturisme, a més dels 35 nous paquets turístics experiencials que s’han creat a partir de diferents eixos temàtics per les comarques de la plana de Lleida, com també sobre els productes “Moturisme Ara Lleida” i “Benvinguts, senderistes i cicloturistes” que impulsa el mateix Patronat de Turisme.

El Centre d’Observació de l’Univers del Montsec, com també la nova temporada del Tren dels Llacs i la demanda de propostes d’ecoturisme pels diferents indrets del territori, van generar un bon nombre de consultes.

Un total de 1.750 membres del Club d’Amics de Lleida van visitar el saló B-Travel 2017 de manera gratuïta mostrant el carnet a les taquilles de la fira. D’altra banda, l’espai gastronòmic B-Delicious, on el visitant va poder degustar la gastronomia pirinenca mitjançant la compra de tiquets, va tenir també molt bona acceptació i va complir les expectatives dels establiments que hi van participar. En total es van vendre uns 4.500 tiquets de degustació per tastar els plats que van oferir dos restaurants de la Val d’Aran (Era Mola de Vielha i Es Arraïtzes de Garós) i l’Associació Menja’t l’Alt Urgell. Aquesta associació alturgellenca està formada per 22 elaboradors artesans que s’han agrupat per potenciar el consum de productes frescos, de qualitat i de proximitat sota el títol “Menja’t l’Alt Urgell”.

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida va participar amb un estand de 64 m2 dins de l’espai de l’Agència Catalana de Turisme amb el taulell amb la marca Pirineus, on hi van estar presents els consells comarcals de l’Alt Urgell, l’Alta Ribagorça, la Cerdanya, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà i el Solsonès, i amb el córner Terres de Lleida, amb la participació dels consells comarcals de les Garrigues, la Noguera, el Pla d’Urgell, la Segarra, el Segrià i l’Urgell. La Val d’Aran va mantenir, com en edicions anteriors, un taulell propi.

 

Més informació:

Diputació de Lleida-Àrea de Comunicació
Tel. 973 70 41 17
Web: www.diputaciolleida.cat

Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
Tel. 973 24 54 08
Web: www.aralleida.cat