BALANÇ POSITIU DE LA PRESÈNCIA DE LES COMARQUES DE LLEIDA A FITUR


La Diputació de Lleida, per mitjà del Patronat de Turisme, ha participat del 18 al 22 de gener a la 37a edició de la Fira Internacional de Turisme-Fitur 2017 de Madrid dins de l’estand de Catalunya de l’Agència Catalana de Turisme amb les marques “Pirineus” i “Terres de Lleida” per tal de donar a conèixer tota l'oferta de turisme que proposa la demarcació de Lleida (natura, cultura, esquí, turisme actiu i esports d'aventura, turisme rural, gastronomia i enoturisme, etc.).


El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida hi ha participat amb el córner Pirineus, on hi han estat presents els consells comarcals de l’Alt Urgell, l’Alta Ribagorça, la Cerdanya, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà i el Solsonès, i amb el taulell Terres de Lleida, amb la participació dels consells comarcals de les Garrigues, la Noguera, el Pla d’Urgell, la Segarra, el Segrià i l’Urgell. La Val d’Aran ha mantingut un espai propi dins del mateix estand de l’Agència Catalana de Turisme.

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida qualifica de molt satisfactòria la participació de les comarques lleidatanes a Fitur 2017, tant pel nombre de contactes i accions que s’hi han dut a terme en l’àmbit professional amb operadors estatals i internacionals com també pel nombre de visitants que el cap de setmana van passar pel saló com a públic finalista i es van interessar pel conjunt de l’oferta turística del Pirineu i les Terres de Lleida i per les diferents novetats i propostes que el territori va presentar en aquesta nova edició de la manifestació firal.

Durant la celebració del saló, els espais de Pirineus, Val d’Aran i Terres de Lleida van ser l’escenari de nombroses reunions i entrevistes de treball participades per empresaris i agents turístics de les comarques lleidatanes desplaçats a Madrid amb motiu de la celebració de la segona fira del sector turístic més important del món.

Entre els productes més demandats a Fitur 2017, va suscitar força interès l’oferta de natura del conjunt de les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida, amb una significació especial amb el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, els dos parcs naturals del Pirineu de Lleida i el congost de Mont-rebei, entre d’altres, com també del turisme actiu i els esports d’aventura, amb un interès especial pel ràfting, el senderisme i el cicloturisme, a més del turisme rural i les rutes culturals, amb la Vall de Boí, la Seu Vella de la ciutat de Lleida i el monestir de Vallbona de les Monges de la Ruta del Cister entre les destinacions més sol·licitades, i finalment també sobre l’oferta gastronòmica, la Ruta del Vi de Lleida i l’enoturisme. L’oferta vinculada amb la neu també va tenir demanda per part del públic.

Així mateix, van generar molta petició d’informació algunes de les icones del turisme de Lleida que han obtingut diferents reconeixements internacionals, com el conjunt d’esglésies romàniques de la Vall de Boí i la festa del foc i de les falles del Pirineu, reconegudes per la UNESCO com a Patrimoni Mundial, com també la Val d’Aran, que ostenta la certificació de Destinació de la Biosfera, i la serra del Montsec, amb la declaració de Destinació i Reserva Starlight, concedides per entitats vinculades a la UNESCO. La serra del Montsec aquest any 2017 ha de renovar aquesta declaració. A més de tots aquests reconeixements obtinguts fins ara, la Conca de Tremp-Montsec aspira enguany a ser reconeguda com a Geoparc Mundial de la UNESCO. Finalment, el públic es va interessar pels diferents recursos turístics de les comarques lleidatanes vinculats a l’àmbit de la sostenibilitat en el marc de la declaració del 2017 com a Any Internacional de Turisme Sostenible per al desenvolupament per les Nacions Unides.

Reunions professionals per a la promoció i la difusió de l’oferta turística lleidatana
El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, com també els representants dels consells comarcals presents a Fitur i Torisme Val d’Aran, van dur a terme diferents accions de promoció de l’oferta turística lleidatana amb turoperadors d’àmbit estatal i internacional, a més de plataformes digitals líders en distribució d'estades turístiques i comunitats de viatgers. Durant el saló el Patronat de Turisme va negociar també diferents accions de difusió de l’oferta turística de Lleida amb diversos mitjans de comunicació. A tot plegat cal afegir la participació d’un bon nombre d’empresaris i operadors turístics lleidatans, que van mantenir contactes i reunions comercials a l’estand de Catalunya a Fitur.

Durant la celebració de Fitur 2017 es va poder copsar un ambient optimista de cara a la millora del sector a escala general, el qual s’ha vist reflectit en uns bons resultats turístics l’any 2016 com també en les bones previsions de cara al present 2017, en què es preveu poder mantenir el creixement dels darrers anys. En aquesta mateixa línia les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida van tancar l’any 2016 amb un balanç d’un increment d’un 7% més de visitants que l’exercici 2015. També el nombre de turistes estrangers va créixer un 5,8% respecte a l’any anterior.

Rutes vinculades a Gaspar de Portolà
En el marc de Fitur, el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, va anunciar el dia de la inauguració del saló que la Diputació, per mitjà de l’Institut d’Estudis Ilerdencs i del Patronat de Turisme, està treballant en la creació d’un seguit de rutes turístiques a les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida vinculades a la figura històrica del lleidatà Gaspar de Portolà, fill d’Os de Balaguer (la Noguera), que va ser el primer governador de Califòrnia (del 1767 al 1770), explorador i fundador de San Diego i Monterrey, a Califòrnia.

Joan Reñé, acompanyat del vicepresident del Patronat, Gerard Sabarich, i del director, Juli Alegre, va explicar que la Diputació de Lleida continua treballant en diferents iniciatives destinades a la internacionalització de l’oferta turística de les comarques lleidatanes per mitjà de l’empremta de Lleida en terres americanes, aprofitant la figura històrica de Gaspar de Portolà, molt reconeguda als Estats Units, en el marc del tercer centenari del seu naixement, de la mateixa manera que s’ha fet amb la creació i la senyalització de les cinc rutes d’evasió dels jueus de l’Holocaust pel Pirineu de Lleida i que formen part del projecte “Perseguits i salvats”.

“El Cinquè Llac”, premiat a Fitur
Fitur i la revista Aire Libre van concedir el premi al millor producte de turisme actiu en l’apartat de Natura  a la ruta “El Cinquè Llac”, l’itinerari circular de senderisme en 5 etapes pel Pirineu de Lleida, entre el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà i l’Alta Ribagorça, amb sortida i arribada a la Pobla de Segur. La ruta ha estat premiada en el marc del XXII Concurs del millor producte de turisme actiu que convoca anualment el saló Fitur, amb la col·laboració de la prestigiosa revista de natura Aire Libre, amb l’objectiu de potenciar el desenvolupament i la comercialització de la indústria turística i projectar els productes turístics de major qualitat.

La ruta “El Cinquè Llac” ja ha rebut altres distincions, i combina d’una banda un paisatge meravellós i un entorn encara desconegut amb uns allotjaments amb encant i una gastronomia de muntanya variada i de qualitat. Tot plegat constitueix una ruta molt especial i molt ben valorada per tots els qui l’han practicada. Amb motiu d’aquest guardó la revista Aire Libre publicarà un reportatge sobre la ruta “El Cinquè Llac”.

 

Més informació:

Diputació de Lleida                                 
Tel. 973 70 41 17
Web: www.diputaciolleida.cat

Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
Tel. 973 24 54 08
Web: www.aralleida.cat